ICT (2009-2010)

In het onderdeel ICT komen volgende inhouden aan bod.

 

  • Visievorming over ICT
  • Technische vaardigheden in Windows en computersystemen
  • Technische en didactisch ondersteunende vaardigheden in Word en Excel
  • Technische en didactisch ondersteunende vaardigheden in presentatievormen
  • Vaardigheden ivm gebruik van internet en zijn toepassingen
  • Technische vaardigheden om multimediale ict-toepassingen te ontwerpen
  • Technische vaardigheden om interactieve oefeningen te ontwerpen

 

 

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

C 1.4 leerinhouden -ervaringen structureren
C 1.6 individueel en in  team leermiddelen kiezen en aanpassen
C 1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep

C 2.6 fysiek en geestelijk welzijn bevorderen

C 3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente  ontwikkelingen volgen in
           leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's
C 4.3 correct uitvoeren van administratieve taken

C 5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen 


 Concretisering: de student kan 

  • Werken met de meest gebruikte computer-besturingssystemen
  • Vlot en functioneel werken met tekstverwerker en presentatiesoftware.
  • Multimediale werkvormen gebruiken
  • Gericht informatie zoeken op het internet
  • Communiceren met kinderen, ouders, werkveld en andere betrokkenen met de technische middelen die daartoe bestaan
  • Toepassingssoftware adequaat gebruiken in het licht van educatieve en administratieve toepassingen
  • De mogelijkheden van ICT op een didactisch verantwoorde, en aangename manier een plaats geven in de dagelijkse klaspraktijk
  • Omgaan met de sociale, ethische, juridische, veiligheidsaspecten van het gebruik van moderne media (waaronder internet)
  • Kinderen leren omgaan met de sociale, ethische, juridische, veiligheidsaspecten van het gebruik van moderne media (waaronder internet)
  • Kinderen kritisch leren omgaan met informatie en met beïnvloeding door massamedia.

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Het cursusmateriaal en de benodigde internetverwijzingen via de elektronische leeromgeving staan op  Toledo.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Tijdens de contacturen komen alle onderwerpen beperkt aan bod in instructie, hoorcollege en/of presentatie. Bij sommige onderdelen horen ondersteunende, gerichte opdrachten die de student zelfstandig verwerkt buiten deze contacturen en die als doel hebben dat hij zich de technische vaardigheden verder eigen te maken.

A. Types

  • praktische proef
  • individuele taak

B. Omschrijving

 

 

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 50%

 Taak

30%

Taak

 50%

Praktische proef

70%

Praktische proef

 

De helft van de punten staat op een individuele taak die afgegeven wordt o het einde van het semester. Voor de juiste datum zie studiewijzer.

De andere helft kan de student verdienen door het afleggen van een praktische proef waarbij hij aantoont dat hij de geleerde technieken vlot beheerst.

In de derde examenperiode is de verhouding tussen deze twee onderdelen 70% - 30% zoals in bovenstaande tabel vermeld is !

In de loop van het schooljaar worden er een aantal monitoraten ingericht waarop de student  aan de opgelegde taak kan werken of (verdere) uitleg kan vragen.
OA:
11269870
Code:
11269870
Vakcoördinator:
Kris Appeltans
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands