Wat is heelkunde?
De structuur van de intacte huid
De wondgenezing
WCS- classificatiemodel
Factoren die de wondheling beinvloeden
Observatie en rapportage bij wondzorg
Wondzorg ( praktijk)
hechtingen
droog antiseptische verbanden
vochtig antiseptische verbanden
drainverbanden
wiekverbanden
wondinstillatie
wondspoelingen
opnemen van stalen wondvocht voor onderzoek
Verder worden ook de verpleegkundige aspecten bij puncties en transfusies behandeld en de verpleegkundige zorgen aan het spijsverteringsstelsel.
Dieetleer.
Deze cursus behandelt de meeste voorkomende diëten in relatie tot de preventie en behandeling van allerlei aandoeningen. De diëten die aan bod komen zijn o.a. het het diabetesdieet, het energie- en eiwitverrijkt dieet en de meest belangrijke diëten bij maagdarm aandoeningen. Voor al deze diëten wordt gestart met het geven van de dieetprinicipes, waarna de studenten op zoek gaan naar productinformatie a.h.v. een casus die door hen uitgewerkt wordt. De gevonden informatie wordt kritisch beoordeeld.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
- BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
- BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
- BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
- BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
- BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde.
- BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
- BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
- BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
- BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
- BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
- BC13 De zorg organiseren en coördineren.
- BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
- BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
- BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
- BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
Toelichting:
De studenten kunnen adequaat handelen bij het uitvoeren van de volgende verpleegtechnische handelingen
hechtingen
wiekverbanden
drainverbanden
droog antiseptische verbanden
vochtig antiseptische verbanden
wondzorg bij stomie patiënten
wondinstillatie en wondspoeling
zorgen aan het spijsverteringsstelsel
zorgen bij puncties
zorgen bij transfusies
De studenten kennen de definitie, indicaties ( evt soorten, aandachtspunten, nadelen) van de hogervernoemde interventies om er rekening mee te houden bij het informeren van de patiënt, bij het uitvoeren van de interventie en het rapporteren achteraf
De studenten kunnen de interventies uitvoeren rekening houdend met de basisprincipes (veiligheid, beleving, zelfzorg en inspraak, comfort, hygiëne, asepsis, ergonomie, economie en ecologie)
De studenten kunnen zich aanpassen aan de wijzigende omstandigheden waarin de interventies moeten gebeuren
De studenten kunnen systematisch handelen bij het uitvoeren van de interventies
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Verpleegkundige diagnostiek
Basisverpleegkunde eerste jaar
Dieetleer.
Voedingsleer eerste jaar
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Syllabus en toegevoegde bijlagen
Cursus en handboek eerste jaar.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- stage
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- praktische proef
B. Omschrijving