-de invloed van het onderwijsbeleid op de werkomstandigheden van de leerkracht
-een overzicht van de instanties die zich bezig houden met onderwijs op macrovlak
-rechten en plichten verbonden met het beroep
-de overstap van opleiding naar werk: administratief, maar ook op het vlak van functioneren in de klas en in de onderwijsorganisatie
-begeleiding in het werkveld
A. Algemene competenties
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
Studenten verwerken teksten van de onderwijsadministratie, waar verwezen wordt naar recent onderwijskundig onderzoek; ze verwerken ook statutaire en andere wetteksten over rechten en plichten van de leraar.
Ze zijn verantwoordelijk om in groep een bepaald deelaspect van schoolbeleid of participatie op school voor te bereiden en de nodige afspraken met externen te maken.
Studenten gaan in gesprek met externen over het beroep van leraar.
Ze oefenen zich in specifieke competenties aan de hand van cases uit de praktijk.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Studenten informeren zich over instanties die verantwoordelijk zijn voor bepaalde aspecten van het onderwijsbeleid; over hun statuut, rechten en plichten van leraren.
Studenten bereiden in team sessies voor over onderwijsbeleid en participatie in school. Ze leggen ook de nodige contacten met externen.
Degenen die ervaring hebben met buitenlandse onderwijssystemen stellen dit aan de anderen voor.
Studenten bevragen leraren die een jaar werken naar hun ervaringen.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C02 Opvoeder.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C06 Partner van ouders en verzorgers.
- C07 Lid van schoolteam.
- C08 Partner van externen.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
Studenten oefenen specifieke competenties aan de hand van cases uit de praktijk.
Als opvoeder dragen ze bij tot de emancipatie van de leerlingen door zich in te werken in verschillende participatiemodellen
Als organisator contacteren ze externen, organiseren ze mee de sessies
Als innovator, onderzoeker hebben ze kennis van recent beleidsmatig onderzoek omtrent maatschappelijke tendensen die een invloed hebben op het onderwijs
Als partner van ouders informeren zij zich bij ouders over hoe deze over het onderwijs (kunnen) denken en hoe ze erin kunnen participeren
Als lid van een schoolteam zijn ze geïnformeerd over statuut, functiebeschrijving en evaluatieregeling, aansprakelijkheid en verzekering, pedagogische reglementering, administratieve regelingen bij schoolverlaten
+ bevragen zij leraren over hun eerste werkervaringen om zich beter hierop voor te bereiden
Als partner van externen kunnen ze externen contacteren, de afspraken maken en een sessie organiseren en zien ze mogelijkheden tot participatie van de verschillende betrokkenen bij het schoolbeleid
Als lid van de onderwijsgemeenschap krijgen studenten exemplarisch een zicht op een aantal buitenlandse onderwijssystemen en verdiepen ze zich in een dossier op beleidsniveau dat de impact duidelijk maakt van politieke besluitvorming op het functioneren van scholen en leraren
Als cultuurparticipant krijgt de student oog voor de maatschappelijke evoluties die het onderwijsbeleid mee vorm geven en krijgt de student inzicht in de politieke processen (instanties, belangen, mechanismen, strategieën) die een invloed uitoefenen in het onderwijsbeleid
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Dit opleidingsonderdeel is enkel zinvol voor studenten die op de overgang staan van opleiding naar werkveld.
A. Type
- cursus
- Andere: materiaal op intranet
B. Verplichte leermiddelen
Cursus: M. Keersmaekers. Regelgeving.
Cursus: M. Keersmaekers. Onderwijslandschap.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
B. Omschrijving
het inoefenen van competenties ahv zelfgemaakte cases uit de praktijk
het organiseren van sessies met betrokkenen van het onderwijsveld over functioneren in de organisatie en participatie
het inhoudelijk voorbereiden van een dossier op het vlak van onderwijsbeleid
het actief bevragen en concretiseren van regelgeving
A. Types
- presentatie
- individuele taak
- Andere: groepstaak
B. Omschrijving
eerste examenperiode
|
tweede examenperiode
|
derde examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
100
|
taken - aanwezigheid bij de geplande activiteiten is een minimumvereiste
|
100
|
taken volgens afspraken in de studiewijzer
|