Sensoren lab (2009-2010)

  • Temperatuuropnemers en hun omvormers
  • Verplaatsingsopnemers
  • Drukopnemers
  • Niveaumetingen
  • Naderingsschakelaars
  • Normen, symbolen en schema's

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

-      De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten en deze formuleren, relateren en begrijpen (analyseren)

-      De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten

-      De student beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria

-      De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar

-      De student geeft de belangrijkste argumenten weer

-      De student geeft de besluiten en actiepunten duidelijk weer

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:

-         De student staat open voor tegengestelde meningen;
-         De student werkt goed samen;
-         De student werkt actief mee aan elke opdracht;
-         De student geeft blijk van interesse voor wat de ander inbrengt;
-         De student overlegt met de andere teamleden.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC5 Samen met anderen een product/systeem/dienst uitwerken tot een geheel dat samengesteld kan worden uit beschikbare deelproducten/ontwerp waarbij gebruik gemaakt wordt van beschikbare deelproducten/kennis.
  • BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
  • BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
  • BC11 Aantonen dat het geleverde product/systeem/dienst voldoet aan de specificaties.
  • BC12 Een gecompliceerd systeem in bedrijf stellen.
  • BC14 Een installatie/systeem onderhouden.
Toelichting:
  • De student kan gebruikte normering en archievering gebruiken.
  • De student kan juiste meetsensoren en instrumenten kunnen kiezen op basis van specificaties.
  • De student kan functionele en technische specificaties omzetten in een tekening: P & ID
  • De student kan technische dossiers rond procesequipment en instrumentatie samenstellen
  • De student kan een meetsysteem/omvormer in bedrijf  stellen
  • De student kan controles, afregelingen, configuraties bepalen, uitvoeren en bijsturen
  • De student kan technische handleidingen/richtlijnen analyseren
  • De student kan regelloops uitmeten
  • De student kan instrumentatie en procesequipment monteren en demonteren
  • De student kan meet-en regelsytemen aansluiten/ afregelen/ in bedrijf nemen.
  • De student kan meet-en regelsytemen uittesten en de nauwkeurigheid meten.
  • De student kan onderhoudsproblemen in m-en r-systemen vaststellen en verhelpen .

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de onderwijsactiviteit "Sensoren" gevolgd

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

F. Peeters, 2007, Sensoren Lab. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen Geel, p.150

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
05210374
Code:
05210374
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands