Godsdienst deel 5 (2009-2010)

Levensbeschouwingen/godsdiensten

De verschillende grotere religies en levensbeschouwingen worden bestudeerd en verklaard: islam, hindoeïsme, boeddhisme, vrijzinnigheid, atheïsme, agnosticisme,… Dit altijd in vergelijking en confrontatie met het christendom in al zijn facetten.

Levensbeschouwelijke ontwikkeling

De student maakt kennis met de verschillende ideeën omtrent de levensbeschouwelijke ontwikkeling van de mens. De consequenties van deze modellen voor de lespraktijk en het werken met het raamplan vormen natuurlijk een belangrijk onderdeel.

Eigen inhouden

Nadat de student algemene vakinhouden verwerkt heeft, werkt hij nu zelf aan eigen ideeën omtrent de vakinhouden. De student maakt daarom zijn eigen cursus en verwerkt die inhouden. De inhoud van de cursus bepaalt de student zelf in samenspraak met de medestudenten. De student formuleert eigen leerdoelen en stelt een eigen cursus samen. Lacunes worden opgevangen door de docent.

Didactische aandachtspunten

Het raamplan en zijn optie voor het hermeneutisch-communicatief model worden verder bestudeerd. De student leert een leerprojectfiche en vorderingsplan opstellen. Hij verkent “Thomas” ( www.godsdienstonderwijs.be ) als een handig, en zeker niet het enige, werkinstrument en informatiebron voor godsdienstleerkrachten. Tenslotte bekijkt hij de mogelijkheden van film binnen het godsdienstonderwijs.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

- De student kan het levensbeschouwelijk profiel van de lln inschatten.

- De student kan film als werkvorm binnen het godsdienstonderwijs hanteren.

Als inhoudelijk expert

- De student kent de basisbegrippen en –opvattingen van de verschillende grote levensbeschouwingen (vrijzinnigheid, atheïsme, agnosticisme,…) en godsdiensten (islam, hindoeïsme, boeddhisme).

- De student kent de verschillende stadia in de levensbeschouwelijke ontwikkeling.

 

Als organisator

- De student kan zijn tijd functioneel benutten om de aangeboden of zelfstandig uitgewerkte inhouden te verwerven en verwerken.

 

Als innovator/onderzoeker

- De student is in staat zelf nieuwe informatie op te zoeken, te beoordelen op levensbeschouwelijke relevantie en te verwerken tot leerstof.

- De student werkt zelfstandig en grotendeels eigen cursusinhouden uit die fungeren als basismateriaal voor de cursus. Hij kan een cursus samenstellen die de nodige inhouden bevat en beantwoordt aan de noden van medestudenten.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • individuele taak
  • mondeling examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 50

PE 

100

Mondeling+taak

 50

 Mondeling

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

OA:
11270010
Code:
11270010
Vakcoördinator:
Frank Morlion
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands