Het is de bedoeling om ervaringsgericht wetenschappelijke onderzoeksliteratuur bij te brengen en te kunnen implementeren in het werkveld indien nodig. Hiervoor wordt theorie aangebracht, gerelateerd aan specifieke topics. Het doel is om per groep gerelateerde wetenschappelijke onderzoeksartikelen te lezen, te beoordelen en weer te geven hoe de resultaten kunnen geïmplementeerd worden op de werkvloer.
Verder wordt er aandacht geschonken aan management, leiderschap - stijlen en coaching. evenals etisch redeneren.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
De student bekwaamt zich in de volgende competenties: - coördinatie van zorg: de verpleegkundige als casemanager, als zorgdrager - ontwikkeling van kwaliteitszorg en implementiae van resultaten uit onderzoek - implementatie en innovatie - ethisch handelen
C. Beroepsspecifieke competenties
- BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
- BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
- BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
- BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
- BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
- BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
- BC13 De zorg organiseren en coördineren.
- BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
- BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
- BC16 Medestudenten/collega’s begeleiden.
- BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
- BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Er wordt verder gebouwd op de competenties die een bachelor algemeen dient bereikt te hebben vooraf.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Draaiboek 'Verpleegkundige wetenschappen'
Handboek: De 11e dimensie - Waarden, zingeving en spiritualiteit van Van Den Eynde
C. Aanbevolen leermiddelen
De opgegegeven referentiewerken betreffende wetenschappelijk onderzoek.
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
- paper/werkstuk
- presentatie
B. Omschrijving
Indien vragen, kan er via mail contact opgenomen worden :
naam.voornaam@khk.be
Ria Bruijn
Hanne Caems
Leentje Lauwers
Ine van Den Eynde