Strategisch management (2009-2010)

  • Deel 1: Globalisatie van inzichten in het marketingplanstramien
    • Probleemdefinitie
    • Situatieanalyse (micro/macro, Porter, ..)
    • Doelformulering
    • Alternatieve strategieën
    • SWOP en strategiekeuze
    • Uitwerking van de 4 P's
    • Budgetten
  • Uitdieping "strategie" (en al zijn facetten/onderdelen) als gegeven binnen een onderneming

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De rol van informatiebeheerder.
  • C02 De rol van analist.
  • C03 De rol van adviseur.
  • C04 De rol van coördinator.
Toelichting:
  • Doelgericht kunnen denken, researchen, plannen, uitvoeren en evalueren.
  • Time management: Het eigen werk aan een planontwikkeling kunnen inschatten, timen en beheren
  • Opdrachten (en hun doelen) kunnen plaatsen in de opdrachtcontext van bedrijfsprioriteiten, bedrijfsvisie en de marketinghistoriek van het opdrachtgevende bedrijf
  • Doelgericht informatiebehoeften kunnen bepalen en prioritariseren, kunnen vinden, kunnen evalueren en analyseren, en kunnen vertalen naar operationele denk- en/of actierichtlijnen
  • Strategische adviezen correct, overzichtelijk en duidelijk kunnen vertalen naar budgetten en ROMI-inzchten.
  • Doelgericht en overtuigend opdrachtinterpretatie, analyseresultaten en daaruit afgeleide inzichten, alternatieve actiewegen én de eindaanbeveling kunnen communiceren aan een opdrachtgever.
  • Doelgericht, informerend en motiverend een goedgekeurde strategie kunnen verkopen aan medewerkers zodat deze laatste bereid zijn vrijwillig aan de implementatie ervan mee te doen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

  • alle vakcompetenties uit het 1e zn 2e jaar bedrijfsmanagement optie marketing verworven hebben
  • basiservaring hebben met teamwerk en het zelfstandig verwerven & verwerken van informatie
  • basiservaring hebben in doelgericht werken

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • handboek

B. Verplichte leermiddelen

  • handboek:Marketing; de essentie, Kotler et al, Pearson Education
  • Toledo - ALLE cursussen marketing
  • internet-links op platform "Strategisch Management"

C. Aanbevolen leermiddelen

  • op Toledo
    • illustraties en cases
    • video seminaries
    • loopbaanbegeleiding
  • e-zines McKinsey, trendwatchers
  • www.krantenkoppen.be

A. Types

  • groepswerk
  • discussieseminarie
  • begeleide zelfstudie
  • Andere:

B. Omschrijving

In studieteams : Leerverwerking aan de hand van leervragen - rapportering en klasdiscussie via werkwiki
Contacturen: wekelijks discussie rond implementatie "leervragen van de week" op oefencase

A. Types

  • mondeling examen
  • schriftelijk examen
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

  • mondelinge bevraging van kernbegrippen en werkkaders (in eigen woorden kunnen verklaren/definiëren en met eigen voorbeeld kunnen illustreren)
  • mondelinge toelichten van
    • schriftelijk voorbereide inzichtelijke theorievraag
    • vooraf samengesteld studiedossier (leerstofverwerking naar latere praktijktoepassing binnen "project" + ervaringen met theorie toegepast in praktijkopdracht)
  • wekelijks via werkwiki
  • contacturen: begeleiding teamstudie
  • via elektronisch leerplatform
    • ad hoc en op initiatief docent via valven
    • ad hoc en op initiatief studenten voor theorieverwerking
    • wekelijks voor praktijkprojecten & zelfstudie (progress reporting)
  • via mail: ad hoc op initiatief van docent en/of student
  • tijdens de ingeplande globalisatieblokken (contacturen)
OA:
08270810
Code:
08270810
Vakcoördinator:
Rita Vos
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands