Cognitieve ontwikkeling deel 2 (2009-2010)

De student krijgt de didactiek en voorbeelden van volgende ervaringssituaties:

- waarneming

- prentkijken

- werken met informatieve boekjes

- gezelschapsspelen

- excursie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:

Denk -en redeneervaardigheid:

- De student kan zijn verworven kennis over de denkontwikkeling van kleuters functioneel inzetten bij het ontwerpen van ervaringssituaties.

 

Informatie verwerven en verwerken:

- De student kan de aangeboden leerstof met het nodige inzicht verwerven.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

- De student kan de beginsituatie van een groep kleuters achterhalen voor wat betreft de denkontwikkeling. 

- De student kan rekening houdende met de leeftijd van een kleutergroep, gepaste doelstellingen kiezen en formuleren die gericht zijn op het stimuleren van de cognitieve ontwikkeling van de kleuter. 

- De student kan voor de ervaringssituaties waarneming, prentkijken, werken met informatieve boekjes en raadselspelen gepaste onderwerpen en materialen selecteren, rekening houdende met de beginsituatie van de kleuters. 

- De student kan met aangepaste materialen de ervaringssituaties waarneming, prentkijken, werken met informatieve boekjes, raadselspel, gestructureerd uitwerken op maat van de kleuters.

- De student kan voor de ervaringssituaties waarneming, prentkijken, werken met informatieve boekjes en raadselspelen, aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.   

 

Opvoeder:

- De student kan aan de hand van de achtergronden die hij verwerft in dit opleidingsonderdeel, werken aan het welbevinden en betrokkenheid van kleuters. 

- De student heeft aandacht voor attitudevorming bij kleuters in verband met natuur. In zijn/haar begeleiding van ervaringssituaties is hij/zij gericht op respectvol omgaan met, zorg dragen voor en verbondenheid met de natuur.

 

Inhoudelijk expert:

- De student kan de belangrijkste didactische principes van volgende ervaringssituaties aangeven: waarneming, prentkijken, werken met informatieve boekjes, waarneming, raadselspel en excursie. 

- de student kan bovenvermelde ervaringssituaties volgens de vooropgestelde didactische principes uitwerken en ontwikkelingsstimulerend begeleiden.

 

Organisator:

- De student kan volgende ervaringssituaties veilig en hygiënisch laten verlopen: waarneming, prentkijken, werken met informatieve boekjes.

- De student kan bovenvermelde ervaringssituaties gestructureerd schriftelijk voorbereiden.

 

Innovator-onderzoeker:

- De student kan kritisch kijken naar de door hem ontworpen ervaringssituaties (waarneming, prentkijken, werken met informatieve boekjes, raadselspelen) en mogelijkheden tot bijsturing aanreiken. 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • Andere: Studiewijzer
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

- Buts, L. (2008). Studiewijzer: Cognitieve ontwikkeling deel 2. Onuitgegeven studiewijzer voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.

- VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.

- Onuitgegeven cursussen docenten.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege
  • Andere: coaching

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
50% Mondeling examen 50% Mondeling examen
    50% Taken 50% Taken
    100%   100%  
Coaching bij het uitwerken van de taken.
OA:
11261840
Code:
11261840
Vakcoördinator:
Leen Buts
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands