De student krijgt de didactiek en voorbeelden van volgende ervaringssituaties:
- waarneming
- prentkijken
- werken met informatieve boekjes
- gezelschapsspelen
- excursie
Denk -en redeneervaardigheid:
- De student kan zijn verworven kennis over de denkontwikkeling van kleuters functioneel inzetten bij het ontwerpen van ervaringssituaties.
Informatie verwerven en verwerken:
- De student kan de aangeboden leerstof met het nodige inzicht verwerven.
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- De student kan de beginsituatie van een groep kleuters achterhalen voor wat betreft de denkontwikkeling.
- De student kan rekening houdende met de leeftijd van een kleutergroep, gepaste doelstellingen kiezen en formuleren die gericht zijn op het stimuleren van de cognitieve ontwikkeling van de kleuter.
- De student kan voor de ervaringssituaties waarneming, prentkijken, werken met informatieve boekjes en raadselspelen gepaste onderwerpen en materialen selecteren, rekening houdende met de beginsituatie van de kleuters.
- De student kan met aangepaste materialen de ervaringssituaties waarneming, prentkijken, werken met informatieve boekjes, raadselspel, gestructureerd uitwerken op maat van de kleuters.
- De student kan voor de ervaringssituaties waarneming, prentkijken, werken met informatieve boekjes en raadselspelen, aangepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.
Opvoeder:
- De student kan aan de hand van de achtergronden die hij verwerft in dit opleidingsonderdeel, werken aan het welbevinden en betrokkenheid van kleuters.
- De student heeft aandacht voor attitudevorming bij kleuters in verband met natuur. In zijn/haar begeleiding van ervaringssituaties is hij/zij gericht op respectvol omgaan met, zorg dragen voor en verbondenheid met de natuur.
Inhoudelijk expert:
- De student kan de belangrijkste didactische principes van volgende ervaringssituaties aangeven: waarneming, prentkijken, werken met informatieve boekjes, waarneming, raadselspel en excursie.
- de student kan bovenvermelde ervaringssituaties volgens de vooropgestelde didactische principes uitwerken en ontwikkelingsstimulerend begeleiden.
Organisator:
- De student kan volgende ervaringssituaties veilig en hygiënisch laten verlopen: waarneming, prentkijken, werken met informatieve boekjes.
- De student kan bovenvermelde ervaringssituaties gestructureerd schriftelijk voorbereiden.
Innovator-onderzoeker:
- De student kan kritisch kijken naar de door hem ontworpen ervaringssituaties (waarneming, prentkijken, werken met informatieve boekjes, raadselspelen) en mogelijkheden tot bijsturing aanreiken.
- Buts, L. (2008). Studiewijzer: Cognitieve ontwikkeling deel 2. Onuitgegeven studiewijzer voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
- VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002). Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.
- Onuitgegeven cursussen docenten.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
50% | Mondeling examen | 50% | Mondeling examen | ||
50% | Taken | 50% | Taken | ||
100% | 100% |