Internationaal traject: Praktijk deel 3 (2009-2010)

De student leert in reële klas- en lagere schoolsituaties kinderen te begeleiden in hun leer- en ontwikkelingsprocessen. In het derde jaar ligt de klemtoon op het volledig zelfstandig in handen nemen van het ganse klas- en schoolgebeuren en dit gedurende een langere periode, waarbij een beroep gedaan wordt op alle lerarencompetenties. Het opleidingsonderdeel bestaat uit observatiedagen, stage 1e leerjaar, openluchtklassen, keuzestage en een lange stage van 4 weken. 

A. Algemene competenties

  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C08 Partner van externen.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
De student is  in staat om leer- en ontwikkelingsprocessen van kinderen te begeleiden. Hij kan  kinderen begeleiden in hun opvoedingsproces. Hij kan tot een vlotte klasorganisatie komen. De student is inhoudelijk expert en kan  de verschillende vakken op een inzichtelijke manier overbrengen. Hij kan reflecteren op het eigen leerproces. Bovendien kan de student als lid van een schoolteam, partner van externen, als partner van ouders/verzorgers, als lid van de onderwijsgemeenschap en als cultuurparticipant  functioneren. Een nauwkeurige invulling is te vinden in het stageinformatieboek waar het competentiekader gedetailleerd is weergegeven. 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student beschikt over de basisvaardigheden zoals ze zijn aangegeven in de leerlijnen van het stageinformatieboek.

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: stageinformatieboek

B. Verplichte leermiddelen

Stageinformatieboek en noodzakelijke documenten.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage

B. Omschrijving

De student: - loopt stage in alle graden van de lagere school. - neemt deel aan het ganse schoolgebeuren en participeert actief aan de begeleiding van openluchtklassen. We verwachten een zelfgestuurd leerproces adhv een persoonlijk ontwikkelingsplan. De student kan de nodige ondersteunende begeleiding vragen.

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De stages worden permanent opgevolgd en geëvalueerd. In juni is er een synthese-evaluatie, waar het definitief stagecijfer wordt toegekend. Het stageportfolio telt voor 25% mee en de stages zelf tellen voor 75% mee. Voor een gedetailleerde beschrijving van afspraken verwijzen we graag naar het stageinformatieboek. Een onvoldoende voor stage in juni kan niet opgehaald worden in de derde examenperiode. Er wordt van de student een zelfgestuurd leerproces verwacht, maar de student kan zelf initiatief nemen om coaching te vragen bij mentoren en docenten.
OA:
11269020
Code:
11269020
Vakcoördinator:
Greet Cuyt
Semester:
1+2
Studiepunten:
10
Onderwijstaal:
Nederlands