Spoorvervoer (2009-2010)

De cursus spoorvervoer behandelt de eigenheid van het spoorvervoer in relatie tot de andere vervoersmodi (juridische aspecten,aansprakelijkheidsregeling en schadeloosstelling).In de cursus komen de praktische aspecten van de COTIF-CIM-overeenkomst en procedures uitgebreid aan bod. Het spoorvervoer in al zijn facetten in de logistieke keten kunnen inpassen is voor de beginnende logisticus is het uitgangspunt. De liberalisering van het spoorvervoer onder impuls van de Europese Commissie plaatst het huidige spoorvervoer voor nieuwe uitdagingen. De nationale spoorwegmaatschappijen moeten de concurrentie aangaan met nieuwe spelers op de markt.Via bedrijfsbezoeken in de spoorvrachtsector komen we tot een verregaande integratie van theorie en praktijk.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De rol van informatiebeheerder.
  • C02 De rol van analist.
  • C03 De rol van adviseur.
Toelichting:
Studenten kunnen de plaats van spoorvervoer in de logistiek keten definiëren . -Studenten kunnen een keuze voor spoorvervoer vanuit logistiek standpunt analyseren. -Studenten kunnen de verantwoordelijkheid van de verschillende partners in het internationaal spoorvervoer van goederen duidelijk aflijnen. -Studenten kunnen de verschillende verantwoordelijkheden analyseren en omzetten in termen van logistieke kosten -Studenten kunnen de verschillende technische aspecten van het spoorvervoergebeuren hanteren om te komen tot de juiste tarifering. -Studenten kunnen de nodige documenten die nodig zijn voor de verzending van goederen via het spoor selecteren en invullen. -Studenten kunnen de praktische werkwijze voor de verzending van een spoorvervoerzending uitvoeren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Er is geen speciale voorkennis vereist dan de kennis die in voorgaande studiejaren is verworven.

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

Syllabus "Spoorvervoer" A. De Vleeschauwer Geselecteerde websites B-cargo: http://www.bcargo.be/ UIC : http://www.uic.asso.fr/ TACECA: http://www.traceca.org/ UNIFE : http://www.unife.org/

C. Aanbevolen leermiddelen

WILLEMS, E.1989, De overeenkomst van internationaal goederenvervoer per spoor. RUCIM, Kluwer Rechtswetenschappen, Antwerpen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • Andere: gedeeltelijk open boek voor practische oefeningen

B. Omschrijving

Studenten kunnen na afspraak steeds beroep doen op de docent na de lesuren.
OA:
02241550
Code:
02241550
Vakcoördinator:
Antoine De Vleeschauwer
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands