In de onderwijsactiviteit Communicatie- en taalvaardigheden komen de volgende thema’s aan bod: klachten, goodwillbrieven, interne communicatie, het interview, schrijven voor het internet, woordenschatuitbreiding, spelling, taal- en stijlbeheersing.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Gegevens behandelen.
- C02 Analyseren.
- C05 Projectmatig werken.
- C06 Communiceren.
- C07 Eigen gedrag aanpassen.
- C08 Kwaliteitsvol handelen.
Toelichting:
Studenten kunnen zich gepast mondeling en schriftelijk in het Nederlands uitdrukken, in situaties die voor toegepaste informatici relevant zijn. De studenten kunnen telefoneren, een presentatie geven, correspondentie voeren, handleidingen en formulieren ontwerpen. De studenten kunnen zelfstandig materiaal verwerken.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student heeft het opleidingsonderdeel Talen met succes afgelegd in 1TI.
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
- BAECKENS, Roger en MEUKENS, Peter, 2003.
Zakelijke communicatie. Kapellen, Pelckmans.
- VAN GEEL, Jan, 2009.
Communicatieve vaardigheden. Niet gepubliceerd cursusmateriaal.
- KATHOLIEKE HOGESCHOOL KEMPEN, 2006.
KHKempen Stijlwijzer.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving