Project EM (2009-2010)

Het werkterrein van een professionele bachelor in de Elektromechanica kenmerkt zich dikwijls door projecten die door een team worden uitgevoerd. Vakbekwaamheid alleen volstaat dan ook niet, je moet je ook trainen in een teamgerichte en projectmatige aanpak.

 

Bij de uitwerking van opdrachten, doe je ervaring op met projectmatig werken en leer je hoe je werkelijk met elkaar kunt samenwerken. Je zoekt samen naar een innovatieve oplossing, met een open houding naar elkaar. Je ervaart dat het belangrijk is om je verantwoordelijkheden binnen het team op te nemen en afspraken na te komen. Je leert met elkaar en van elkaar.

 

De opdrachten van het project worden uitgewerkt in een projectteam van 4 à 6 studenten. In het projectteam nemen sommige studenten een specifieke rol op: projectleider, veiligheidscoördinator, projectverslaggever, uitvoerend teamlid.

 

Behalve de specifieke projectresultaten, zijn er een aantal documenten die het verloop van het project verduidelijken. Ze laten toe om de voortgang van het project te volgen, het groepsproces van het projectteam te volgen en de individuele inbreng van ieder teamlid te verduidelijken.

 

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
Toelichting:
 

PB01: Denk- en redeneervaardigheid

- De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten,  deze formuleren, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren)  

- De student kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren) 

- De student kan voorbeelden en toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie (concretiseren)

- De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren) 

- De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

- De student kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren)

 

PB03: Kritsch reflecteren

- De student stelt het eigen functioneren in vraag, analyseert en beoordeelt het

- De student beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria

- De student overweegt alternatieve werkwijzen (voor- en nadelen) en neemt hierin een verantwoorde beslissing.

- De student formuleert leerpunten in het eigen functioneren, neemt deze op en evalueert ze

 

PB05: Leiding geven

PB05-1 - "Opstellen en opvolgen planning en taakverdeling

- De student  maakt een planning met concrete doelen en deadlines

- De student volgt de voortgang van het werk op

- De student zorgt voor het tijdig inleveren van de opdrachten

- De student stuurt de planning bij waar nodig

- De student zorgt voor een realistische taakverdeling en stuurt deze bij waar nodig

- De student bewaakt de gemaakte afspraken in de groep

PB05-2 - "Vergadering leiden"

- De student bereidt de vergadering tijdig voor

 

 PB06: Communiceren

  Schriftelijk rapporteren
-      De student schrijft heldere en duidelijke teksten zonder overbodige informatie
-      De student maakt een volledig verslag.
 Mondeling overleggen
-      De student luistert actief naar zijn/haar gesprekspartners
-      De student laat gesprekspartners uitspreken
-      De student kan zijn/haar mening helder en duidelijk formuleren
-      De student reageert constructief op de bijdrage van zijn/haar gesprekspartners.
Mondeling presenteren
-      De student geeft enkel relevante informatie en stelt deze gestructureerd voor
-      De student beheerst de inhoud
-      De student ondersteunt de voorstelling met gepast non-verbaal gedrag
-      De student past zijn/haar taalgebruik aan het publiek aan
-      De student houdt het publiek betrokken bij de presentatie

 

 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:
 

PB08.3 - "Actief luisteren"

- De student laat de ander uitspreken
- De student geeft blijk van interesse voor wat de ander inbrengt
- De student laat in je non-verbale gedrag zien dat je luistert
- De student geeft anderen de ruimte om een mening of idee in te brengen
- De student toetst vaak of je goed begrijpt wat de ander zegt
- De student geeft een goede (inhoudelijke) samenvatting van wat is gezegd
- De student vraagt verduidelijking als je de ander niet goed begrijpt
- De student vraagt door op gegeven informatie
- De student komt terug op wat eerder door anderen is gezegd

PB08.4 - "Feedback geven"

- De student beschrijft concreet gedrag
- De student geeft aan hoe je dat gedrag hebt ervaren
- De student verwoordt je gevoelens bij dat gedrag
- De student deelt zowel negatieve als positieve punten mee
- De student geeft suggesties ter verbetering
- De student geeft feedback op het gepaste moment
- De student vraagt een reactie van je gesprekspartners
- De student spreekt gesprekspartners aan op hun gedrag en niet op hun persoon

PB08.5 - "Feedback ontvangen"

- De student  luistert naar wat de gesprekspartner te zeggen heeft
- De student vraagt naar zoveel mogelijk informatie
- De student vraagt na bij anderen of zij je gedrag op dezelfde wijze waarnemen, begrijpen en ervaren
- De student toont op een eerlijke manier aan je gesprekspartner hoe de feedback bij je aankomt
- De student geeft aan wat je met de feedback gaat aanvangen
- De student wuift complimenten niet zomaar weg
- De student bedankt de feedbackgever

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC3 Plannen tekenen ter voorbereiding van het ontwerp.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
  • BC8 Gebruik maken van gangbare werkmethoden conform de code van de goede praktijk.
  • BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere: studentenhandleiding

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

cursusmateriaal vanuit OO informatie- en communicatievaardigheden.

A. Types

  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • projectwerk
  • peer assessment

B. Omschrijving

 

De evaluatie bestaat uit:

- de productevaluatie van het project
- de procesevaluatie van de groepswerking
- de individuele inbreng in het project (peer-assessment)
- een presentatie van het gerealiseerd project.

Elk projectteam wordt begeleid door een vaste coach.  De coach ondersteunt, structureert, motiveert en inspireert het team. Hij/zij heeft oog  voor zowel het bereiken van het projectresultaat als van het groepsproces.
OA:
05210352
Code:
05210352
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands