Inleiding in de wereldgodsdiensten
Kennismaking met de grote wereldgodsdiensten en andere (religieuze) levensbeschouwingen in gesprek met het Christendom.
Filosoferen met kinderen/jongeren (FMKJ)
Basisdidactiek voor het filosoferen met jongeren. Vanuit de terreinen van het raamplan leert de student een filosofisch onderzoeksplan uitwerken.
Schoolpastoraal:
Klasgroepen in een rouwproces
Vanuit een specifieke begeleidershouding worden methodieken en werkvormen uitgediept om een klasgroep in rouw te begeleiden. De levensbeschouwelijke communicatie met de leerlingen en ervaringsgerichte werkvormen staan hierin centraal.
Bezinning en bezinningsdagen
Vanuit het raamplan worden bezinningen aan het einde van een terrein en klasbezinningen inhoudelijk-didactisch uitgewerkt. Belangrijke perioden uit het kerkelijk jaar worden bezinnend uitgewerkt.
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
- De student kan het levensbeschouwelijk profiel van de lln inschatten.
- De student kan film als werkvorm binnen het godsdienstonderwijs hanteren.
Als inhoudelijk expert
- De student kent de basisbegrippen en –opvattingen van de verschillende grote levensbeschouwingen (vrijzinnigheid, atheïsme, agnosticisme,…) en godsdiensten (islam, hindoeïsme, boeddhisme).
- De student kent de verschillende stadia in de levensbeschouwelijke ontwikkeling.
Als organisator
- De student kan zijn tijd functioneel benutten om de aangeboden of zelfstandig uitgewerkte inhouden te verwerven en verwerken.
Als innovator/onderzoeker
- De student is in staat zelf nieuwe informatie op te zoeken, te beoordelen op levensbeschouwelijke relevantie en te verwerken tot leerstof.
- De student werkt zelfstandig en grotendeels eigen cursusinhouden uit die fungeren als basismateriaal voor de cursus. Hij kan een cursus samenstellen die de nodige inhouden bevat en beantwoordt aan de noden van medestudenten.
Dijckmans C. (2009) Godsdienst 5, onuitgegeven cursus.
Erkende Instantie R.K. Godsdienst (2000). Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het secundair onderwijs. Brussel: Licap.
60% permanente evaluatie / praktische proef
40% mondeling examen
1e examenperiode
|
2e examenperiode
|
3e examenperiode
|
|||
%
|
vorm |
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
45
|
P.E. |
|
|
45
|
P.E.
|
15
|
Praktische proef
|
|
|
15
|
Praktische proef
|
40
|
mondeling examen
|
|
|
40
|
mondeling examen
|
Permanente evaluatie: mondelinge feedback op taken P.E.
Praktische proef: bijsturing door docenten.
Ter voorbereiding op het mondeling examen worden proefvragen opgesteld en besproken.