Godsdienst deel 5 (2009-2010)

Inleiding in de wereldgodsdiensten

Kennismaking met de grote wereldgodsdiensten en andere (religieuze) levensbeschouwingen in gesprek met het Christendom.

Filosoferen met kinderen/jongeren (FMKJ)

Basisdidactiek voor het filosoferen met jongeren. Vanuit de terreinen van het raamplan leert de student een filosofisch onderzoeksplan uitwerken.

Schoolpastoraal:

Klasgroepen in een rouwproces

Vanuit een specifieke begeleidershouding worden methodieken en werkvormen uitgediept om een klasgroep in rouw te begeleiden. De levensbeschouwelijke communicatie met de leerlingen en ervaringsgerichte werkvormen staan hierin centraal.

Bezinning en bezinningsdagen

Vanuit het raamplan worden bezinningen aan het einde van een terrein en klasbezinningen inhoudelijk-didactisch uitgewerkt. Belangrijke perioden uit het kerkelijk jaar worden bezinnend uitgewerkt.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

- De student kan het levensbeschouwelijk profiel van de lln inschatten.

- De student kan film als werkvorm binnen het godsdienstonderwijs hanteren.
Als inhoudelijk expert

- De student kent de basisbegrippen en –opvattingen van de verschillende grote levensbeschouwingen (vrijzinnigheid, atheïsme, agnosticisme,…) en godsdiensten (islam, hindoeïsme, boeddhisme).

- De student kent de verschillende stadia in de levensbeschouwelijke ontwikkeling.

Als organisator

- De student kan zijn tijd functioneel benutten om de aangeboden of zelfstandig uitgewerkte inhouden te verwerven en verwerken.

Als innovator/onderzoeker

- De student is in staat zelf nieuwe informatie op te zoeken, te beoordelen op levensbeschouwelijke relevantie en te verwerken tot leerstof.

- De student werkt zelfstandig en grotendeels eigen cursusinhouden uit die fungeren als basismateriaal voor de cursus. Hij kan een cursus samenstellen die de nodige inhouden bevat en beantwoordt aan de noden van medestudenten.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Dijckmans C. (2009) Godsdienst 5, onuitgegeven cursus.

Erkende Instantie R.K. Godsdienst (2000). Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het secundair onderwijs. Brussel: Licap.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

60% permanente evaluatie / praktische proef

40% mondeling examen

1e examenperiode

 

 

2e examenperiode

 

 

3e examenperiode

 

 

%

 

 

vorm

%

 

 

vorm

 

 

%

 

 

vorm

 

 

45

 

 

P.E.

 

 

 

 

 

 

45

 

 

P.E.

 

 

15

 

 

Praktische proef

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

Praktische proef

 

 

40

 

 

mondeling examen

 

 

 

 

 

 

 

 

40

 

 

mondeling examen

 

 

Permanente evaluatie: mondelinge feedback op taken P.E.

Praktische proef: bijsturing door docenten.

Ter voorbereiding op het mondeling examen worden proefvragen opgesteld en besproken.

OA:
10257640
Code:
10257640
Vakcoördinator:
Chris Dijckmans
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands