De aarde in de ruimte Om de doelen die hieromtrent in het leerplan Wereldoriëntatie van de basisschool vermeld staan (7.27 p. 106) bij kinderen te kunnen bereiken, is het nodig dat je als leerkracht
* inzicht hebt in de bewegingen van de aarde rond haar as en rond de zon en de gevolgen hiervan
* inzicht hebt in de beweging van de maan rond de aarde en de gevolgen hiervan
* inzicht hebt in de structuur van het zonnestelsel en de belangrijkste kenmerken van de zon, de planeten met hun manen en ringen, de kometen en meteoren
* de belangrijkste realisaties van de ruimtevaart kent
* inziet hoe je de bewegingen van de hemellichamen kan demonstreren zodat de kinderen hier inzicht in verwerven
* inziet welke werkvormen geschikt zijn om de verschillende doelen in de lagere school te bereiken en welk didactisch materiaal je kan gebruiken
De aardbol Om de doelen die hieromtrent in het leerplan Wereldoriëntatie van de basisschool vermeld staan (7.23 p. 105) bij kinderen te kunnen bereiken, is het nodig dat je als leerkracht
* inzicht hebt in de opbouw van de aarde
* inzicht hebt in het belang en de structuur van de atmosfeer
* inzicht hebt in de indelingen van de aardbol
* landschappen op aarde herkent, ze kan benoemen en aangeven welke landschapselementen bepalend zijn
* ruimtefoto's van het geheel of een deel van de aarde herkent, kan bespreken d.w.z. vermelden welke elementen er waarneembaar zijn op de beelden, en deze toelichten
Weer en klimaat Om de doelen die hieromtrent in het leerplan Wereldoriëntatie van de basisschool vermeld staan (7.24 t.e.m. 7.26 p. 105-106 ) bij kinderen te kunnen bereiken, is het nodig dat je als leerkracht
* weet wat het verschil is tussen weer en klimaat
* de basiselementen van het weer, nl. temperatuur, neerslag, luchtdruk en wind, kent en weet welke factoren deze elementen beïnvloeden
* buiten de weersgesteldheid kan waarnemen, meten en beschrijven en weten hoe je dit met kinderen kan doen
* weersvoorspellingen (weerberichten) kan analyseren en weerwaarnemingen kan vergelijken met de weersvoorspelling * het belang van weersvoorspelling kan illustreren en voorbeelden kan geven over hoe zowel het weer als het klimaat de levenswijze en activiteit van mensen beïnvloedt * de verschillende klimaatsgebieden op aarde kent, weet welke elementen aan de basis liggen van de indeling in klimaten en een determinatietabel voor klimaattypes kan gebruiken * gegevens in verband met het klimaat kan afleiden uit kaarten (bv. in atlas en handboeken), klimatogrammen en foto's van de vegetatietypes * (goede) beelden van de verschillende vegetatietypes kan selecteren en inhoudelijk bespreken
1.1 beginsituatie achterhalen
1.2 doelstellingen kiezen en formuleren
1.3 leerinhouden -ervaringen selecteren
1.4 leerinhouden -ervaringen structureren
1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
1.6 individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep
1.8 observatie/evaluatie voorbreiden
1.9 observeren en proces en product evalueren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie
1.12 omgaan met diversiteit van de groep
2.4 actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in pedagogische context
3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's
3.2 kennis en vaardigheden met betrekking tot leergebieden aanwenden
3.3 vormingsaanbod situeren en integreren in onderwijsaanbod
4.1 gestructureerd werkklimaat bevorderen
4.4 stimulerende en werkbare klasuimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen
5.1 vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen
5.2 kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek
10.2 sociaal-economisch domein
10.5 cultureel-wetenschappelijk domein
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
100 | schriftelijk | 100 | schriftelijk |