Leerpsychologie.
Opvoeden in de klas.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:
1 Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
De student kan leer- en ontwikkelingsprocessen opzetten, rekening houdend met verschillende leerpsychologische invalshoeken.
2 Opvoeder
De student kan vanuit verschillende invalshoeken elementen aanreiken die hij kan hanteren om een aangenaam leerklimaat te creëren in de klas.
3 Inhoudelijk expert
De student is op de hoogte van de verschillende invalshoeken om een aangenaam leerklimaat te creëren.
4 Lid van de onderwijsgemeenschap
De student kan dialogeren over het beroep van de leraar, i.c. zijn opvoedende rol en de plaats ervan in de samenleving.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- handboek
- cursus
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
Van der Veen, T. en Van der Wal, J. (2008). Van leertheorie naar onderwijspraktijk. Groningen-Houten: Wolters-Noordhoff.
cursus Keersmaekers, M. Leerpsychologie, van theorie naar praktijk.
cursus Keersmaekers, M. Klassenmanagement.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- discussieseminarie
- groepswerk
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- individuele taak
- Andere: groepstaak met presentatie
B. Omschrijving
eerste examenperiode
|
tweede examenperiode
|
derde examenperiode
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
%
|
vorm
|
|
|
40
60
|
schriftelijk examen
taken
|
40
60
|
schriftelijk examen
taken volgens afspraken in de studiewijzer
|