Energie 1 (2009-2010)

- thermodynamische systemen, arbeid en warmte

- gedrag van materie bij stijgende temperatuur: uitzetting en fasediagram

- nulde hoofdwet van de thermodynamica en calorimetrische berekeningen

- toestandsveranderingen en toestandsdiagrammen van ideale gassen

- eerste hoofdwet van de thermodynamica - kringprocessen en verbrandingsmotoren

- tweede hoofdwet van de thermodynamica

- oefeningen met systematische probleemaanpak

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:

- De student kan begrippen, wetten en relaties tussen grootheden, waarbij hij/zij rekening houdt met de toepassingsvoorwaarden, beschrijven, uitleggen, formuleren en herkennen.

- De student kan verbanden en verschillen tussen grootheden of begrippen schematiseren.

- De student kan doelen, voorwaarden en soorten problemen herkennen en kan handelingen kiezen en toepassen die leiden tot een oplossing.

- De student kan verbanden leggen tussen feitelijke en procedurele kennis, waarbij hij/zij rationeel denkstappen kiest in het oplossingsproces en kritisch reflecteert op uitwerking en resultaat.

- De student kan uitleg en verklaringen van begrippen, methoden voor oefeningen en de gevolgde oplossingsweg bij toepassingen gestructureerd en volledig noteren.

- De student kan toestandsdiagrammen tekenen en uitleggen en kan verschillende soorten overgangen en toestanden weergeven en onderscheiden in verschillende soorten diagrammen.

- De student kan (de zin van) energiestromen en veranderingen van toestandsgrootheden bepalen uit probleemomschrijvingen, kan ze berekenen, voorstellen in en afleiden uit toestandsdiagrammen en kan verbanden leggen tussen beide.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

- De student kan verbanden leggen tussen feitelijke en procedurele kennis, waarbij hij/zij rationeel denkstappen kiest in het oplossingsproces en kritisch reflecteert op uitwerking en resultaat.

- De student kan (de zin van) energiestromen en veranderingen van toestandsgrootheden bepalen uit probleemomschrijvingen, kan ze berekenen, voorstellen in en afleiden uit toestandsdiagrammen en kan verbanden leggen tussen beide.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 Op basis van de wensen van de opdrachtgever/klant een programma van eisen opstellen voor een product/systeem/dienst dat/die voldoet aan de wensen van de opdrachtgever en realiseerbaar is.
Toelichting:

- De student kan technisch wetenschappelijke grootheden volgens de geldende normen gebruiken en gestructureerd neerschrijven.

- De student kan energie-omzettingen bij thermodynamische processen  beredeneren en verklaren.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

BEIRINCKX, Lieve, 2006. Energie 1. Niet gepubliceerde cursus, Geel, KHKempen

ANGENON, Antoine, Werken met Grootheden en Wettelijke Eenheden. Brugge, die Keure, 136 p.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

interactieve doceervorm met individuele coaching bij het zelfstandig uitwerken van oefeningen

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

Groepsfeedback via digitaal leerplatform voor opdrachten.

Individuele coaching op vraag van de student voor gemaakte oefeningen tijdens de studeertijd.

OA:
05210365
Code:
05210365
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands