PLC 2 (2009-2010)

  • Analoge signaalverwerking
  • Woordverwerking
  • Omvormen van getalformaten
  • Databouwstenen (DB's)
  • Directe en indirecte adressering
  • Functieblokken (FB's)
  • Geparametreerde functies
  • Organisatiebouwstenen
  • Systeeminstellingen
  • Projectaanpak

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

- De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren)

- De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

- De student bepaalt wat hij/zij precies in welke mate moet weten

- De student maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project

- De student heeft het verslag tegen de afgesproken tijd klaar

 - De student luistert actief naar zijn/haar gesprekspartners

- De student kan zijn/haar mening helder en duidelijk formuleren

 

 

 

 

 

 

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

-        De student staat open voor tegengestelde meningen

-        De student werkt goed samen

-        De student werkt actief mee aan elke opdracht

-        De student doet zelf voorstellen

-        De student geeft anderen de ruimte om een mening of idee in te brengen

-        De student geeft feedback op het gepaste moment

-        De student integreert inzichten uit verschillende disciplines of opleidingsonderdelen

-        De student omschrijft een complexe en authentieke probleemsituatie op een begrijpelijke manier

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC2 Een keuze maken uit een aantal bestaande of zelf bedachte concepten, oplossingen en/of implementaties.
  • BC4 Samen met anderen een product/systeem/dienst op een gestructureerde wijze ontwerpen dat voldoet aan de opgelegde eisen.
  • BC7 Rekening houdend met het budget, de termijnen en het wettelijke kader de productie efficiënt organiseren.
  • BC8 Gebruik maken van gangbare werkmethoden conform de code van de goede praktijk.
  • BC9 Het productieproces beoordelen en bijsturen en eventueel innoveren.
  • BC13 Het onderhoud plannen/ organiseren.
Toelichting:
  • De student kan de juiste hardwarekeuze maken
  • De student kan de juiste automatiseringssoftware  kiezen
  • De student kan op basis van de eisen een ontwerp maken
  • De student kan een PLC programmeren
  • De student kan registreren en rapporteren van meetgegevens
  • De student kan een programma  (PLC) optimaliseren (debuggen)
  • De student kan storingsonderzoek op PLC's uitvoeren.
  • De student kan  analoge signalen inlezen, opslaan en verwerken in de PLC.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Studenten hebben de volgende cursussen/boeken/artikels doorgenomen:

  • Basiscursus PLC
Studenten hebben de volgende onderwijsactiviteiten gevolgd:
  • PLC 1
Studenten bezitten de volgende competenties:
  • Programmeertechnieken van de PLC
  • Combinatorische en sequentiële programma's schrijven

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

cursus PLC
  • deel 1: basis
  • deel 2: oefeningen
  • deel 3: grafcet
  • case studies

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • praktische proef

B. Omschrijving

OA:
05210381
Code:
05210381
Vakcoördinator:
 
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands