Logistiek management (2009-2010)

  • Algemene inleiding (Doel van een onderneming , Voorstellen van logistieke systemen, KOOP , Prestatie indicatoren, KPI, Valuestreammapping)
  • Marketing en logistiek (Verbanden tss marketing en logistiek, Doelstellingen binnen de onderneming, Productbeleid, ABC-analyse)
  • Customer service en logistiek (Wat is CS, Stappenplan CS, Prestatie-indicatoren, ECR)
  • Inkoop en logistiek (Verantwoordelijkheden, Invloed van andere afdelingen op het inkoopproces, Inkoop en bedrijfstype, Strategisch inkoopmanagement, Inkoopproces, Centraal versus decentraal inkopen, Relaties met leveranciers, E-business en inkoop, Operationeel inkoopproces, Leveranciersbeoordeling)
  • Case organisatie

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

-De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten, deze formuleren, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren); kan hoofd‐ en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren)

-De student vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze;e valueert op een kritische wijze het informatiezoekproces en de gevonden informatie; b eheert verzamelde en gecreëerde informatie ; verwijst correct naar de gebruikte informatie

-De student stelt het eigen functioneren in vraag, analyseert en beoordeelt het ; beoordeelt eigen werk en werkwijze op basis van evaluatiecriteria; b enoemt positieve en negatieve aspecten in het eigen functioneren; o verweegt alternatieve werkwijzen (voor‐ en nadelen).

-De student maakt een planning op voor de verschillende stappen in het project; h eeft in elke fase van het project oog voor de essentiële aspecten: tijd ,  geld ,  kwaliteit , informatie ,  organisatie .Hij rapporteert tussentijds over de voortgang van het werk; zorgt voor het permanent evalueren en bijsturen van de ondernomen activiteiten en procedures; genereert planmatig eigen oplossingen door deze te relateren aan reeds gekende en opgeloste problemen; g aat gericht op zoek naar externe (gespecialiseerde) hulp waar nodig.

-De student kan schriftelijk rapporteren; verslaggeving; mondeling overleggen; mondeling presenteren.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

-De student kan deel uitmaken van een effectief team; zich inzetten; actief luisteren (luisteren –  samenvatten – doorvragen); feedback geven; feedback ontvangen; motiveren.

-De student kan zelfstandig problemen definiëren; complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk analyseren; zinvolle oplossingsstrategieën ontwikkelen en toepassen.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC1 De bachelor in de logistiek is in staat om klantgericht te denken en te handelen.
  • BC2 De bachelor in de logistiek is assertief, doortastend.
  • BC5 De bachelor in de logistiek is in staat zich aan te passen aan veranderende situaties en omgevingen.
  • BC6 De bachelor in de logistiek is in staat zijn werk met de nodige nauwkeurigheid en stiptheid uit te voeren.
  • BC7 De bachelor in de logistiek is in staat een taak op een verantwoorde wijze uitvoeren of laten uitvoeren.
  • BC13 De bachelor in logistiek is in staat logistieke processen op de markt af te stemmen, een klantgerichte werkwijze te ontwikkelen en administratieforganisatorisch uit te voeren.
  • BC14 De bachelor in logistiek is in staat logistieke adviezen te geven voor interne bedrijfsonderdelen en externe bedrijven, voornamelijk op het terrein van de organisatie van bedrijfskundige processen, financieeleconomische beslissingen en fysieke systemen voor productie, opslag, transport en handling.
  • BC15 De bachelor in logistiek is in staat het inkoopproces te ontwikkelen en inkoop te relateren aan de totale logistieke beheersing.
  • BC19 De bachelor in logistiek is in staat processen van waardetoevoegende activiteiten te relateren aan de besturing van de keten, planningen te maken in uiteenlopende bedrijfstypen en de processen van de waardetoevoegende activiteiten te besturen.
Toelichting:

-De student kan klantgericht communiceren zowel naar interne als externe klanten; eisen en wensen van klanten meenemen in het uitwerken van oplossingen;

-De student kan rekening houden met belangen van anderen (luisteren); zich verplaatsen in de situatie van de andere (inlevingsvermogen); ideeën, gevoelens en meningen uiten, verdedigen en realiseren; respectvol en gepast optreden;

-De student kan eigen houding en opvattingen vrijwillig aanpassen aan veranderende omstandigheden (objectiviteit); in wisselende omstandigheden efficiënt blijven werken; met je creatief vermogen snel oplossingen voor nieuwe situaties bedenken;

-De student heeft de discipline om secuur te werken; oog voor details en verbanden; probeert fouten te voorkomen;

-De student is zich ervan bewust zijn dat taken of plichten naar behoren moeten worden uitgevoerd; serieus, zorgvuldig en gewetensvol werken; zal hulp bieden aan collega’s; zal misverstanden en fouten signaleren.

-De student kan logistieke processen op de markt af te stemmen (contacten onderhouden met klanten, leveranciers en contractors; logistieke processen zo sturen dat de klant de vastgelegde servicegraad zalervaren; coördineren tussen afdelingen); een klantgerichte werkwijze te ontwikkelen (klachten beheren; KPI’s opstellen en opvolgen; SLA opstellen en opvolgen; klantenorders beheren)

-De student kan logistiek advies geven voor de organisatie van bedrijfskundige processen

-De student kan een inkoopproces ontwikkelen en beheersen

-De student kan processen van de waardetoevoegende activiteit relateren aan de besturing van de keten (processen van de totale supply chain begrijpen);

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

  • Raf Meylaers, Logistiek Management, niet gepubliceerde cursus
  • Presentaties op Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • labo en werkcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

OA:
05210489
Code:
05210489
Vakcoördinator:
Marcel Vandeweyer
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands