In het eerste jaar verwerft de student basiskennis en basisvaardigheden om godsdienst op een verantwoorde manier in de lagere school te geven. De student maakt kennis met belangrijke verhalen uit het Oude Testament. Deze verhalen worden historisch en thematisch-theologisch gekaderd. Tevens worden er krijtlijnen uitgezet voor een zinvolle didactische verwerking van deze verhalen op het niveau van de lagere school. De opzet en de levensbeschouwelijke grondopties van het leerplan R.K. godsdienst worden verhelderd. De student leert eveneens hoe hij/zij dit leerplan kan vertalen naar concrete onderwijssituaties. Een schets wordt geboden van de verschillende profielen voor de leerkracht godsdienst. Het reflectieproces van de studenten zal gestimuleerd worden zodat deze kansen krijgen om zelf een verantwoord levensbeschouwelijk profiel uit te bouwen. De student leert omgaan met de veelheid aan beschikbaar levensbeschouwelijk lesmateriaal en met verschillende relevante werkvormen.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
C 1.1 beginsituatie achterhalen
C 1.2 doelstellingen kiezen en formuleren
C 1.3 leerinhouden -ervaringen selecteren
C 1.4 leerinhouden -ervaringen structureren
C 1.5 gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen
C 1.6 individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen
C 1.7 krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de
heterogeniteit van de leergroep
C 1.8 observatie/evaluatie voorbereiden
C 2.4 actuele maatsch.ontw. hanteren in ped. context
C 3.1 basiskennis beheersen van de leerinhouden en recente
ontwikkelingen volgen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema's
C 3.2 kennis en vaardigheden mbt leergebieden aanwenden
C 4.1gestructureerd werkklimaat bevorderen
C 4.4 stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met
de veiligheid van de leerlingen
C 10.1 sociaal politiek domein
C 10.2 sociaal-economisch domein
C 10.3 levensbeschouwelijk domein
C 10.4 cultureel-esthetisch domein
C 10.5 cultureel-wetenschappelijk domein
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student dient een levensbeschouwelijk vak gevolgd te hebben in het secundair onderwijs.
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
B. Verplichte leermiddelen
- De Meyere, J. (2008). Godsdienst 1. Onuitgegeven cursus, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding.
- Erkende instantie r.-k. godsdienst (2001). Leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het lager onderwijs in Vlaanderen. Brussel: Licap.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- discussieseminarie
- begeleide zelfstudie
B. Omschrijving
Tijdens het discussieseminarie bespreken de studenten kritisch een aantal centrale thema's die het godsdienstonderwijs sterk aanbelangen.
A. Types
- permanente evaluatie
- schriftelijk examen
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
|
90% |
Mondeling |
100% |
Mondeling |
|
|
10% |
Permanente evaluatie |
|
|
Voor deze onderwijsactiviteit worden monitoraatsuren voorzien.