Nederlands (2009-2010)

Je leert sociaal en communicatief vaardig te zijn. Je leert een vlot onderhoudend en zakelijk gesprek voeren met collega's, vreemden en oversten. Vriendelijkheid en tact zijn daarbij essentieel. Je leert de nodige assertiviteit aan de dag leggen en een probleemoplossende houding aannemen. Je leert een vlot en effectief telefoongesprek voeren: beller op een correcte manier doorverbinden, een boodschap noteren en hulp bieden. Je leert een vergadering en een congres degelijk voorbereiden en actief deelnemen aan een vergadering. Je leert ook zorgvuldig notuleren. Je leert een sollicitatiestrategie opstellen, een goede sollicitatiebrief schrijven en een degelijk sollicitatiegesprek voeren.
 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Zakelijke communicatie zelfstandig afhandelen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Cools Marcel, Telefoneren. Niet-gepubliceerde cursus Cools Marcel. Presenteren. Niet-gepubliceerde cursus Cools Marcel. Sociale vaardigheden. Niet-gepubliceerde cursus Cools Marcel. Gesprekstechnieken. Niet-gepubliceerde cursus Cools Marcel. Solliciteren.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

monitoraat op afspraak
OA:
08280370
Code:
08280370
Vakcoördinator:
Marcel Cools
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands