Algemene zoötechnie - De Biologisch ecologische benadering van de zoötechniek --- Inleiding --- De gedomesticeerde zoogdieren --- Milieufactoren ------ Sociaal economische factoren ------ Klimaatsfactoren ------ De voeding ------ Verzorging --- Reactie van het dier ------ Homeostase ------ Resistentie ------ Adaptatie --- Soorten van milieus ------ Natuurlijk milieu ------ Kunstmatig milieu --- Milieu invloeden ------ Runderen ------ Varkens ------ Pluimvee ------ Schapen ------ Paarden ------ Nutsdieren - De dierlijke productie --- Het belang van de dierlijke productie --- Aantal huisdieren --- De hoeveelheid dierlijke productie --- De productie per aanwezig huisdier --- De efficiëntie van de dierlijke productie - Dierenwelzijn in de veehouderij --- Evaluatie van welzijn --- Dierenwelzijn en huisvesting --- Dierenwelzijn in het spanningsveld tussen fysiologie en technologie --- Strategie van de distributie inzake dierenwelzijn --- Ethische aspecten van dierenwelzijn in de veehouderij Zoötechnie - Inleiding --- De economische betekenis en de omvang van de rundveehouderij - Organisatie en structuren in de rundveesector --- Ministerie van landbouw, Administratie Land- en Tuinbouw --- Vereniging voor de melkkwaliteit en Vlaamse Rundveeteelt Vereniging --- Diergezondheid Vlaanderen en BCZ --- Bedrijfskolom melk - vlees - Bedrijfseconomische kenmerken --- Rendabiliteit --- Bedrijfseconomische kenmerken - Rundveeverbetering --- Selectie en uitbating --- Fokwaardeschatting --- Selectieoogmerken en selectiemiddelen - Rundvleesproductie - Voeding en voedermiddelen - De biogische veehouderij - Gezondheidszorg --- Organisatie diergezondheidszorg --- Gezondheid bij vleesvee --- Gezondheid bij melkvee - Vruchtbaarheid --- Fysiologie van het geslachtapparaat --- Hormonale regeling --- Vruchtbaarheidsafwijkingen --- Bronst en inseminatietechniek -
A. Algemene competenties
- 01. Op een wetenschappelijke wijze kunnen denken en handelen
- 02. Kunnen omgaan met complexe problemen
- 03. Beschikken over het vermogen tot oordeelsvorming in een onzekere context
- 04. Kunnen reflecteren op het eigen denken en werken en het kunnen vertalen van die reflectie naar het ontwikkelen van meer adequate oplossingen
- 05. Beschikken over het vermogen tot communiceren van het eigen onderzoek en probleemoplossingen met vakgenoten en leken
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 03. Kunnen toepassen van paradigma' s in het domein van de wetenschappen en het kunnen aanduiden van de grenzen van paradigma' s
- 05. Het vermogen tot originaliteit en creativiteit met het oog op het continu uitbreiden van de kennis en inzichten
- 06. Kunnen samenwerken in een multidisciplinaire omgeving
- 01. Kunnen gebruiken van methoden en technieken in onderzoek
- 02. Kunnen ontwerpen van onderzoek
C. Beroepsspecifieke competenties
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Algemene zoötechnie
Basiskennis chemie
Basiskennis biologie en dierkunde
Elementaire kennis van voedermiddelen
Begrippen van fytotechnie, plantkunde en plantengroei
Zoötechnie
Basiskennis biologie
Basiskennis chemie
Ruime kennis van algemene dierkunde
Begrippen van anatomie en fysiologie
Ingenieurstechnieken melk
Basiskennis chemie
Basiskennis biologie en dierkunde
Elementaire kennis van microbiologie
Begrippen van pompen en verplaatsen van lucht en vloeistoffen
A. Type
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- cursus
B. Verplichte leermiddelen
Algemene zoötechnie
Eigen cursus
Handboeken en tijdschriften over dieren
Bezoeken aan gespecialiseerde beurzen over dierlijke productie
Vaktijdschriften over zoötechnie
Zoötechnie
Eigen cursus
Vaktijdschriften over veeteelt
Handboeken en brochures
Bezoeken aan gespecialiseerde beurzen over dierlijke productie
Tentoonstellingen, studiedagen en demonstraties bijwonen
Internet
Ingenieurstechnieken melk
Eigen cursus
Handboeken en brochures over technieken bij het melken en voeren
Bezoeken aan gespecialiseerde beurzen over dierlijke productie
Vaktijdschriften over melkwinning
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- groepswerk
- labo en werkcollege
- bedrijfsbezoeken
B. Omschrijving
A. Types
- mondeling examen
- presentatie
- individuele taak
B. Omschrijving