Informatica deel 3 (2009-2010)

1. Toepassingssoftware
   - Database : gevorderde selectiequery’s, actiequery’s, complexere relaties, subformulieren en -rapporten

2. Programmeren met Visual Basic for Applications in Microsoft Excel:
   - Macro’s
   - Herhaling controlestructuren
   - Verkennen van het VBA-objectmodel voor Excel
   - Besturingselementen manipuleren en integreren
   - Probleemoplossend denken

3.  Programmeren in VB.NET
   - Kennismaking met de ontwikkelomgeving Visual Studio.NET
   - Het .NET Framework bestuderen
   - Eén- en meerdimensionale arrays
   - Begrip klasse uitdiepen en een eigen klasse maken
   - Sequentiële bestanden aanspreken en maken

4. Infrastructuur van het vaklokaal informatica
   - Klasopstelling en inrichting
   - Multimedia-apparatuur

5. Leerplannen
   - Vergelijking tussen leerplannen informatica uit de verschillende onderwijsnetten

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Als inhoudelijk expert
- De student heeft inzicht in relatieconcepten van een database om meer complexe databasestructuren op te zetten.
- De student kan complexe problemen zelfstandig analyseren, oplossingen bedenken, algoritmisch beschrijven en implementeren in een hedendaagse objectgeoriënteerde ontwikkelomgeving.

Als organisator
- De student ontwikkelt en verfijnt attitudes zoals administratieve stiptheid, doorzettingsvermogen, zelfredzaamheid, zin voor efficiëntie, open houding ten opzichte van veranderingen.

Als onderzoeker
- De student onderzoekt de mogelijkheden die de opstelling van een informaticaklas biedt in functie van de optimalisatie van zijn lesorganisatie.
- De student onderzoekt en vergelijkt leerplannen.

Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:

De student kan op efficiënte wijze digitale leerinhouden presenteren met behulp van
moderne didactische hulpmiddelen : projectie, digitaal schoolbord, elektronische
leeromgeving.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • labo en werkcollege
  • elektronisch leerplatform
  • discussieseminarie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie
  • aan de computer

B. Omschrijving

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

20

Permanente
evaluatie

 

 

20

Taak

80

Schriftelijk/praktisch

 

 

80

 Schriftelijk/praktisch



 

 

 

 

OA:
11269450
Code:
11269450
Vakcoördinator:
Jean-Pierre Pluymers
Semester:
1
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands