PAV Taal in de praktijk (2009-2010)

De algemene principes van leesvaardigheidsonderwijs, schrijfvaardigheidsonderwijs, spreekvaardigheidsonderwijs, luistervaardigheidsonderwijs komen systematisch aan bod.  De klemtoon ligt duidelijk op het begeleiden van de vaardigheden en dit vanuit een taalbeschouwelijke visie. Er zullen hiervoor didactische principes worden aangereikt. Het doel is om de functionele taalvaardigheid van de leerlingen te ontwikkelen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
Toelichting:

Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student lees-, schrijf-, spreek- en luistervaardigheden op een functionele manier integreren in een PAV-thema.  Bovendien kan hij met de leerlingen op een taalbeschouwelijke manier nadenken over taalgebruik en taalgebruikers.

Als inhoudelijk expert kent de student de principes van het taalonderwijs. Dit wil
zeggen dat de student de vier essentiële taalvaardigheden (luister-, spreek- , lees- en
schrijfvaardigheid) beheerst en deze kan toepassen. De student weet wat een
taalbeschouwelijke visie inhoudt en hoe hij deze op een correcte manier kan overbrengen
naar de lerenden.

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen specifieke voorkennis vereist.

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: studiewijzer
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Conings, A. (2009-2010), Taal in praktijk, Onuitgegeven cursus bij het opleidingsonderdeel 'Taal in praktijk' binnen PAV in de eerste bachelor secundair onderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.



Conings, A. (2009-2010), Studiewijzer, Onuitgegeven richtlijnen bij het opleidingsonderdeel 'Taal in praktijk' in de eerste bachelor secundair onderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

Naast het didactische luik is er ook een praktisch gedeelte waarin er ruimte is voor concrete oefenmomenten. 

A. Types

  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

100

Paper/werkstuk

 

100

Mondeling examen


Je moet als student, zowel tijdens de eerste als tijdens de derde examenperiode, kunnen aantonen dat je de didactische principes om een taalbeschouwelijke visie over te brengen voldoende beheerst. Tijdens de contacturen krijg de student voldoende feedback.  Ook na de contacturen is begeleiding mogelijk.
OA:
11268500
Code:
11268500
Vakcoördinator:
An Conings
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands