Praktijkatelier deel 2 (2009-2010)

In het opleidingsonderdeel 'praktijkatelier deel 2' staan geïntegreerde en praktijkgerichte opdrachten centraal. De eerste opdracht daagt de studenten uit om een krachtige leeromgeving te creëren. Bij deze opdracht werken de studenten activerende werkvormen, aangepast didactisch materiaal en relevante evaluatie-opdrachten uit. Daarnaast dienen de studenten bij de uitwerking van de opdracht rekening te houden met mogelijke verschillen binnen en tussen de vooropgestelde doelgroepen.

In een tweede opdracht realiseren de studenten vakoverstijgende projecten op het niveau van leerlingen secundair onderwijs.

Tot slot krijgen de studenten in dit opleidingsonderdeel de kans zich te bekwamen in het omgaan met leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met leerlingen met gedragsmoeilijkheden.

Deze opdrachten worden onder begeleiding van docenten uitgevoerd en dienen als voorbereiding op de stage in het tweede en derde opleidingsjaar.

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:

De student kan motiverende leeromgevingen ontwerpen, rekening houdend met de eigenheid van de doelgroep en met de verschillen binnen de doelgroep. De student kan observatie en evaluatie voorbereiden. De student kan producten en processen van leerlingen evalueren.

De student kan een aangenaam leerklimaat creëren en kan voor risicoleerlingen een gedifferentieerde onderwijsaanpak hanteren.

De student heeft bij het opzetten van motiverende leeromgevingen oog voor een goede organisatie. Ook kan de student vernieuwende elementen aanwenden bij het opzetten van motiverende leeromgevingen en kan hierover overleg plegen met teamleden en afspraken naleven.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere: didactisch materiaal

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum

B. Omschrijving

A. Types

  • permanente evaluatie
  • presentatie
  • individuele taak
  • peer assessment
  • projectwerk

B. Omschrijving

Eindbeoordeling:  100% op basis van opdrachten en feedback bij deze opdrachten (buiten examenperiode).

3e zittijd: eindbeoordeling (juni) wordt voor 50% behouden voor de eindbeoordeling in de derde zittijd; overige 50% wordt beoordeeld via een mondeling examen.

 

Coaching door docenten
OA:
10256710
Code:
10256710
Vakcoördinator:
Hilde Hofkens
Semester:
1+2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands