Godsdienst deel 2 (2009-2010)

De student maakt kennis met belangrijke verhalen uit het Nieuwe Testament. Deze verhalen worden historisch en thematisch-theologisch gekaderd. Tevens worden er krijtlijnen uitgezet voor een zinvolle didactische verwerking van deze verhalen op het niveau van de lagere school. Verschillende werkvormen worden aangereikt met het oog op een diepgaande levensbeschouwelijke communicatie met de kinderen én de studenten.  Zowel vanuit inhoudelijk als vanuit vakdidactisch oogpunt gaan we in op het belang van rituelen en levensbeschouwelijke feesten.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

1.1.  De student kan de beginsituatie achterhalen.

1.2.  De student kan doelstellingen kiezen en formuleren.

1.3.  De student kan leerinhouden –ervaringen selecteren.

1.4.  De student kan leerinhouden -ervaringen structureren.

1.5.  De student kan gepaste werkvormen en groeperingsvormen bepalen.

1.6.  De student kan individueel en in team leermiddelen kiezen en aanpassen.

1.7.  De student kan een krachtige leeromgeving creëren met aandacht voor de heterogeniteit van de leergroep.

1.8.  De student kan de observatie/evaluatie voorbereiden.

1.9.  De student kan observeren en proces en product evalueren met oog op bijsturing, remediëring en differentiatie.

 2.4. De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.

3.1. De student beheerst de basiskennis van de leerinhouden en volgt recente ontwikkelingen in leergebieden en leergebiedoverschrijdende thema’s.

3.2. De student kan kennis en vaardigheden mbt leergebieden aanwenden.

3.3. De student kan het vormingsaanbod situeren en integreren in het onderwijsaanbod met het oog op de begeleiding en oriëntering van de leerlingen.

4.1. De student kan een gestructureerd werkklimaat bevorderen.

4.4. De student kan een stimulerende en werkbare klasruimte creëren, rekening houdend met de veiligheid van de leerlingen.

5.1. De student kan vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.

5.2  De student is in staat kennis te nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek.

10.1. Sociaal-politiek domein

10.2. Sociaal-economisch domein

10.3. Levensbeschouwelijk domein

10.4. Cultureel-esthetisch domein

10.5. Cultureel-wetenschappelijk domein

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Competenties van het overeenkomstige OO in het voorgaande programmajaar verworven hebben of geslaagd zijn voor het vorige programmajaar.

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- K. Aubroeck, godsdienst 2, onuitgegeven cursus, 2009 - K. de Kort, Kijkbijbel, Nederlands Bijbelgenootschap, Utrecht, 2002

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • Andere: bezinningsdag, bibliodrama, filosoferen met kinder
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

De evaluatie van godsdienst 2 bestaat uit twee delen.  Een deel bestaat uit twee werkstukken die beiden voor 15% meetellen (samen dus 30% van het totaal).  Deze werkstukken mogen alleen of per 2 studenten gemaakt worden.  Het schriftelijk examen telt voor 70% mee.  Voor de derde zittijd blijft de verhouding werkstukken (30%) en examen (70%) hetzelfde.  Het examen in derde zittijd is echter mondeling. In de lessen worden heel wat werkvormen en materialen aangereikt voor de stagelessen godsdienst. Aansluitend op de lessen kunnen studenten extra begeleiding krijgen in functie van het integreren van deze werkvormen en materialen in hun eigen klaspraktijk.
OA:
10255280
Code:
10255280
Vakcoördinator:
Kristien Aubroeck
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands