2 hoofdteelten in de glasgroenteteelt worden besproken: tomaten en paprika. Vooral de economisch zeer belangrijke tomatenteelt wordt verregaand doorgelicht.
In beide teelten komen aan bod: economische marktsituatie, plantkundige gegevens, zaaien en opkweek, bemesting, teeltwijzen en teeltsystemen, rassenkeuze, teelthandelingen, klimaatgegevens, mechanisatie en automatisatie, gewasbescherming (incl. biologische en geïntegreerde bestrijding), oogsten, sorteren, bewaren en vermarkten, arbeid, biologische teelt.
Enkele belangrijke hoofdteelten in de vollegrondgroenteteelt komen aan bod: witloof, koolgewassen, prei, selder, bonen. In deze teelten komen aan bod: economische marktsituatie, plantkundige gegevens, zaaien en opkweek, bemesting, teeltwijzen en teeltsystemen, rassenkeuze, teelthandelingen, mechanisatie en automatisatie, gewasbescherming (incl. biologische en geïntegreerde bestrijding), oogsten, sorteren, bewaren en vermarkten, arbeid
Opvolgen, begeleiden en teelthandelingen uitvoeren van verschillende groenteteelten op het schoolbedrijf: prei,ajuin, aardbei, sla, tomaat, komkommer, paprika, witloof, bloemkool, kolen, meloen, pompoen, seldersoorten, wortelen
Uitstappen naar praktijkbedrijven, vakbeurzen en proefbedrijven
Gewasbescherming: onkruid herkenning en bestrijding, ziekten en plagen herkenning en bestrijding, natuurlijke vijanden herkenning en toepassing
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De studenten moeten van een aantal groenteteelten onder glas en in de vollegrond een zo volledig mogelijk beeld krijgen zowel: economisch, teelttechnisch, arbeidskundig, gewasbescherming, actuele thema's
De studenten werken mee op het tuinbouwbedrijf van de school. Ze nemen meer verantwoordelijkheid bij de uitvoering en begeleiding van de teelttechnieken.
De studenten moeten zodoende ook meer inzicht krijgen in de arbeidstechnische en financiële aspecten van de teelten.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
A. Types
B. Omschrijving