Algemene didactiek van het kleuteronderwijs:
- Ervaringsgericht kleuteronderwijs
- Ontwikkelingdoelen, werken met het Ontwikkelingsplan
- Activiteiten schriftelijk voorbereiden
- Dag- en weekplanning
- Thematisch werken
De drie ontwikkelingdomeinen:
- Psychosociale ontwikkeling bestuderen, observeren en stimuleren
- Sensomotorische ontwikkeling bestuderen, observeren en stimuleren
- Cognitieve ontwikkeling bestuderen, observeren en stimuleren
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
Toelichting:
Denk- en redeneervaardigheid:
De student kan zelfstandig en in overeenstemming met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen en geplogendheden een kwaliteitsvolle redenering opbouwen. Concreet:
- De principes van het EGKO toepassen in praktijksituaties.
- De student heeft inzicht in de samenhang van de drie ontwikkelingsdomeinen (psychosociaal, sensomotorisch en cognitief). De student heeft inzicht in deze ontwikkelingsdomeinen en kan deze inzichten toepassen op praktijksituaties.
Informatie verwerven en verwerken:
De student kan m.b.t. het EGKO en de drie ontwikkelingsdomeinen (psychosociaal, sensomotorisch, cognitief) zelfstandig literatuur doornemen en de bestudeerde inhouden toepassen op eigen observaties in de kleuterklas.
Kritisch reflecteren:
De student kan kritisch terugblikken op activiteiten die uitgeprobeerd werden in de stage. De student kan verbetersuggesties voorstellen om de eigen activiteiten bij te sturen.
Projectmatig handelen:
De student kan in een portfolio bewijsstukken verzamelen waarmee hij aantoont dat de beoogde competenties van dit opleidingsonderdeel werden verworven.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
Oplossingsgericht werken:
- De student kan praktijksituaties analyseren en verbeteracties formuleren vanuit de principes van het EGKO.
- De student kan praktijksituaties analyseren en verbeteracties formuleren vanuit de specifieke didactische principes voor het stimuleren van de psychosociale, sensomotorische en cognitieve ontwikkeling.
Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid:
- De student kan vanuit de basisprincipes van het EGKO de verantwoordelijke rol van de kleuteronderwijzer omschrijven.
- De student kan beargumenteren wat de rol is van de kleuteronderwijzer bij het stimuleren van de psychosociale, sensomotorische en cognitieve ontwikkeling.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
Toelichting:
Begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen:
- De student kan doelgerichte activiteiten voorbereiden voor de drie ontwikkelingsdomeinen (psychosociaal, sensomotorisch en cognitief). De student kan bij de activiteiten doelen formuleren aan de hand van het Ontwikkelingsplan.
- De student kan een belangstellingscentrum op een ervarings- en ontwikkelingsgerichte manier uitwerken.
- De student kan een grondige lesvoorbereiding maken waarbij kleuters op verscheidene niveaus geprikkeld kunnen worden: morgenritueel, contactspel, huishoudelijke activiteit, vertellen-voorlezen, kringspel, gezelschapsspel, beeldende activiteit, ritmiek, zintuiglijk spel, bewegingsactiviteit, waarneming, raadselspel, aanbod voor getalbegrip, aanbod voor classificeren en seriëren, prentkijken.
Opvoeder:
- De student kan een positief leefklimaat creëren voor de kleuters vanuit een ervaringsgerichte basishouding.
Inhoudelijk expert:
- De student kent de ontwikkelingslijnen voor de sensomotorische, psychosociale en cognitieve ontwikkeling.
- De student kan het ervaringsgericht begrippenkader beheersen en integreren in zijn manier van kijken naar kleuters.
Organisator:
- De student kan een adequate organisatie bedenken voor activiteiten om de psychosociale, sensomotorische of cognitieve ontwikkeling te stimuleren.
- De student kan een gestructureerd speel- en leerklimaat bevorderen vanuit de basisprincipes van het EGKO. |
|
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Je beschikt over de algemene competenties van een Bachelor.
A. Type
- handboek
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
Bertrands, E.& Florquin, V. (2003), Speelkriebels voor kleuters; een ontwikkelingsgerichte kijk op bewegingsspelen, Leuven:Acco
Buts, L. & Franssen R. (2009). Cursus denk- en religieuze ontwikkeling. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Buts L., Peeters K. & Van den Bergh (2009). Doelgericht werken. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Buts L., Peeters K. & Van den Bergh (2009). Ervaringsgerichte leerkrachtstijl. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar
Buts L., Peeters K. & Van den Bergh (2009). Kleuterprofielen. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Buts L., Peeters K. & Van den Bergh (2009). Thematisch werken. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Buts L., Peeters K. & Van den Bergh (2009). Vrij kleuterinitiatief. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Buts, L. (2008). Gezelschapsspel.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Buts, L. (2008). Kringgesprek. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Cornelis, A. (2009). Classificeren en seriëren.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Cornelis, A. (2009). Getallen. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Cornelis, A. (2009). Raadselspel. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
De Bie L. (2009). Denkontwikkeling stimuleren met gezelschapsspelen. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Buts L. (2009). De waarneming. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
De Bie, L. (2008). Fitheid en gezondheid. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
De Bie L. (2009). Natuurexploratie. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
De Bie, L. (2009). Sensoriek. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
De Bie, L. (2009). W.O. Didactiek.Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Decock, E. (2008) Beeldende vorming bij kleuters. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
Decock, E., Fransen, R. & Vreys, J. (2007). Verhalen in de kleuterschool. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
De Busser, A. (2007). Morgenritueel en contactspel. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
De Busser, A. (2007). Dagelijkse rituelen. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
De Busser A. (2009). Prentkijken en werken met informatieve boekjes. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
De Busser, A., & De Bie , L. (2009). Huishoudelijke activiteiten. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Erkende Instantie r.-k. Godsdienst. (2001). Werkkplan Rooms-Katholieke Godsdienst voor het katholiek kleuteronderwijs in Vlaanderen. Brussel: LICAP.
Franssen R. (2008). Levensbeschouwelijke groei: thema verbondenheid. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Fransen, R. (2008). Psychosociale en morele ontwikkeling. Deel: Morele ontwikkeling. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
Franssen R. (2008). Waardenverheldering. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Janssens, I. (2000). Wiskundige initiatie voor kleuters: Classificeren en seriëren. Mechelen:Wolters-Plantyn.
Janssens, I. (2000). Wiskundige initiatie voor kleuters: Getallen. Mechelen: Wolters-Plantyn.
Laevers, F., & Depondt, L. (2004). Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs. Leuven: CEGO.
Lodeweyckx , E. (2009). Motorische ontwikkeling. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
Buts, L. & Van den Bergh I. (2008). Basisbehoeften: een overzicht. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
Van den Bergh, I., & Buts,L.. (2008). Psychosociale en morele ontwikkeling. Deel: psychosociale ontwikkeling. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement lerarenopleiding Vorselaar.
Vreys, J. (2009). Taal- en spraakontwikkeling. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement
Vreys, J. (2009). Taal- en spraakontwikkeling stimuleren. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement
Vreys, J. (2009). Werken met verhalen in de kleuterklas. Onuitgegeven cursus voor het eerste jaar Bachelor in het kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.
VVKBaO. (2000). Ontwikkelingsplan voor de katholieke kleuterschool (4e druk 2002) . Brussel: Vlaams verbond katholiek basisonderwijs.
Lerarenopleiding Vorselaar.
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
B. Omschrijving
Op regelmatige basis zijn er coachingsmomenten voor:
- begeleiding bij het leerproces
- toelichting algemene kaders
- begeleiding bij zelfstudie-opdrachten
- tussentijdse bespreking van het geleverde werk
A. Types
B. Omschrijving
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
|
100% |
Permanente evaluatie: LOGBOEK
|
100% |
Permanente evaluatie:
LOGBOEK |
Individuele begeleidingssessies
Begeleidingssessies in kleine groep