International teacher (2009-2010)

De student verwerft informatie over verschillende mogelijkheden die er bestaan om 'international teacher' te zijn. Daarnaast werkt de student een project uit. Het onderwerp van het project kan door de student zelf voorgesteld worden of gekozen worden uit een lijst met suggesties. De thema's kunnen zowel op het niveau van Europa als uit de rest van de wereld zijn. De student bepaalt de doelen en werkwijze van dit studentgestuurde project en stelt het resultaat voor aan de medestudenten.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
De student verwerft volgende competenties internationalisering:

1. Persoonlijke ontwikkeling: Ontwikkelen van een internationale gerichtheid met basiskennis van Europa en wereldzaken, met competenties voor Europees burgerschap en wereldburgerschap.
1.1. Oriëntatie op Europa en de wereld
1.2. Multiculturalisme
1.3. Internationaal professionalisme
2. Praktijkgebonden competenties: Ontwikkelen van competenties om een leraar met een rol voor internationalisering te zijn in een school
2.1. Als leraar kunnen functioneren in een internationale context
2.2. Als leraar de leerlingen en de school kunnen stimuleren tot internationalisering

C. Beroepsspecifieke competenties

Toelichting:
De student toetst een aspect van zijn eigen onderwijs of ons onderwijssysteem aan de situatie in het buitenland.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Geen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • projectwerk
  • Andere: werkbezoek in binnen- of buitenland

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • peer assessment

B. Omschrijving

1e examenperiode: De evaluatie is studentgestuurd en bestaat uit een bondig schriftelijk werkstuk en een presentatie. De student toont aan wat hij uitgevoerd en geleerd heeft. De presentatievorm is in functie van het onderwerp van het project. De evaluatie bestaat gedeeltelijk uit peer-assessment.

3e examenperiode: De evaluatie bestaat uit een schriftelijk werkstuk en het logboek. De student toont aan wat hij uitgevoerd en geleerd heeft.

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
100 schriftelijk werkstuk en presentatie 100 schriftelijk werkstuk en logboek

 

De docent coacht de studenten bij de uitvoering van de projecten en biedt student- en vraaggestuurde begeleiding, individueel of in groep.
OA:
11269830
Code:
11269830
Vakcoördinator:
Greet Cuyt
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands