De student verwerft informatie over verschillende mogelijkheden die er bestaan om 'international teacher' te zijn. Daarnaast werkt de student een project uit. Het onderwerp van het project kan door de student zelf voorgesteld worden of gekozen worden uit een lijst met suggesties. De thema's kunnen zowel op het niveau van Europa als uit de rest van de wereld zijn. De student bepaalt de doelen en werkwijze van dit studentgestuurde project en stelt het resultaat voor aan de medestudenten.
Doelstellingen
A. Algemene competenties
02. Informatie verwerven en verwerken
03. Kritisch reflecteren
04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:
De student verwerft volgende competenties internationalisering:
1. Persoonlijke ontwikkeling: Ontwikkelen van een internationale gerichtheid met basiskennis van Europa en wereldzaken, met competenties voor Europees burgerschap en wereldburgerschap.
1.1. Oriëntatie op Europa en de wereld
1.2. Multiculturalisme
1.3. Internationaal professionalisme
2. Praktijkgebonden competenties: Ontwikkelen van competenties om een leraar met een rol voor internationalisering te zijn in een school
2.1. Als leraar kunnen functioneren in een internationale context
2.2. Als leraar de leerlingen en de school kunnen stimuleren tot internationalisering
C. Beroepsspecifieke competenties
Toelichting:
De student toetst een aspect van zijn eigen onderwijs of ons onderwijssysteem aan de situatie in het buitenland.
Vereiste voorkennis
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Leermiddelen
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Geen
C. Aanbevolen leermiddelen
Werkvormen
A. Types
hoorcollege
projectwerk
Andere: werkbezoek in binnen- of buitenland
B. Omschrijving
Evaluatie
A. Types
paper/werkstuk
presentatie
peer assessment
B. Omschrijving
1e examenperiode: De evaluatie is studentgestuurd en bestaat uit een bondig schriftelijk werkstuk en een presentatie. De student toont aan wat hij uitgevoerd en geleerd heeft. De presentatievorm is in functie van het onderwerp van het project. De evaluatie bestaat gedeeltelijk uit peer-assessment.
3e examenperiode: De evaluatie bestaat uit een schriftelijk werkstuk en het logboek. De student toont aan wat hij uitgevoerd en geleerd heeft.
1ste examenperiode
2de examenperiode
3de examenperiode
%
vorm
%
vorm
%
vorm
100
schriftelijk werkstuk en presentatie
100
schriftelijk werkstuk en logboek
Begeleiding
De docent coacht de studenten bij de uitvoering van de projecten en biedt student- en vraaggestuurde begeleiding, individueel of in groep.