Uit het domein van de bewegingsopvoeding werden volgende leerinhouden geselecteerd: bewegingsspelen, natuurgebonden bewegingsspelen, bewegingsintegratie en zwemmen. Doorheen deze leerinhouden komt de vakspecifieke didactiek, de dynamisch-affecitieve vormingskansen en het stimuleren van een fitte, gezonde en veilige levenstijl ruim aan bod.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Kritisch reflecteren
- 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 05. Leiding geven
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 08. Teamgericht kunnen werken
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
- C02 Opvoeder.
- C03 Inhoudelijk expert.
- C04 Organisator.
- C05 Innovator-onderzoeker.
- C07 Lid van schoolteam.
Toelichting:
Als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen kan de student een aantrekkelijk bewegingsaanbod selecteren rond de onderwerpen zwemmen, bewegingsspelen, natuurgebonden bewegingsspelen en bewegingsintegratie.Deze selectie kan hij vertalen naar veilige en aantrekkelijke bewegingssituaties.
Als opvoeder heeft de student inzicht in de mogelijkheden om via bewegingsopvoeding het zelfbeeld en het individueel welbevinden van de kinderen te bevorderen, alsook een fitte, gezonde en veilige levenstijl te stimuleren.De student is in staat om elementaire sociale vaardigheden te implementeren in bewegingssituaties.
Als inhoudelijk expert heeft de student inzicht in de bewegingsontwikkeling van kinderen en kan hij bewegingsactiviteiten selecteren die daarbij aansluiten. De student kan tevens vakspecifieke informatiebronnen raadplegen en zinvol gebruiken.
Als organisator kan de student stimulerende en veilige bewegingspelen en -situaties opbouwen rond de onderwerpen zwemmen, bewegingsspelen, natuurgebonden bewegingsspelen en bewegingsintegratie.De student kan deze bwegingsactiviteiten zinvol plannen.
Als innovator-onderzoeker kan de student een gegeven bewegingsactiviteit kritisch bevragen wat betreft inhoud, begeleiding en leereffect.De student kan hierbij reflecties noteren en verbeteringsacties aangeven.
Als lid van een schoolteam kan de student in overleg met collega's tijdens bos-, sneeuw en zeeklassen bewegingspelen plannen, organiseren en begeleiden.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
De student is in staat om zonder hulpmiddel 50 meter te zwemmen in een zwemstijl naar keuze.
A. Type
- Andere: onuitgegeven cursus docent
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- oefenpracticum
- Andere: Praktijklessen
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- praktische proef
B. Omschrijving
2de examenperiode
|
3de examenperiode
|
Vorm
|
Percentage
|
Vorm
|
Percentage
|
praktische proef
|
20%
|
Idem examenperiode 2
|
20%
|
schriftelijk examen*
|
60%
|
Idem examenperiode 2
|
60%
|
permanente evaluatie**
|
20%
|
Idem examenperiode 2
|
20%
|
*/** Bij de evaluatie van het schriftelijk examen en de documenten die ingeleverd moeten worden voor de permanente evaluatie, wordt niet correct taalgebruik mee verrekend.