Procesgericht werken en leren (2009-2010)

Wat zich tijdens het werken en leren in de groep afspeelt, is het voortdurend ineengrijpen van innerlijke processen van alle deelnemers en begeleiders, wat zich dan weer verweeft tot het groepsproces. Onder innerlijke processen verstaan we wat zich afspeelt aan je binnenkant – je gedachten, emoties, overtuigingen, projecties, zelfbeelden, maar zeker ook je reacties, je innerlijke initiatieven, je eigen patronen, sterktes en zwaktes. Jouw waarnemen van de omwereld, jouw reactie op je omwereld en jouw invloed op die omwereld. Onder groepsproces verstaan we de beweeglijke stroom van interacties, de patronen die daaruit verschijnen, de dynamieken of blokkades die daardoor teweeg worden gebracht. Het groepsproces is de “gestalt” die verschijnt vanuit de interactie tussen de verschillende innerlijke processen en brengt zelf ook weer nieuwe innerlijke processen op gang. Groepsproces en innerlijk proces zijn twee kanten van eenzelfde realiteit. Bewust en reflectief in dat proces gaan staan, en jezelf daarin leren sturen vanuit de vier grondhoudingen, rond deze grondbeweging draait het allemaal in de proceskijkdagen.

A. Algemene competenties

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De MA kan zich binnen functionele relaties authentiek verbinden met mensen en groepen.
  • C02 De MA kan interacties tussen mensen in hun context beschrijven en analyseren vanuit een generalistisch perspectief.
  • C03 De MA kan agogisch handelen met de inzet van algemeen menswetenschappelijke en praktijktheoretische kennis en inzichten.
  • C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.
  • C06 De MA kan in een team en een organisatie werken en kan zich functioneel bewegen in een netwerk van partners en organisaties.
  • C07 De MA werkt aan zijn verdere professionalisering binnen een perspectief van levenslang leren en zich ontwikkelen.
Toelichting:

We richten ons zowel op de persoonlijke ontwikkeling van de studenten als op het methodisch handelen, vanuit de rollen ‘deelnemer’ en ‘begeleider’.

 

We koppelen dit aan onze visie op de rol en werkwijze van een SCW-er: ‘De scw-er ondersteunt op professionele wijze groepen mensen om actief en op eigen wijze de kwaliteit van hun eigen bestaan te verbeteren en hun deelname op allerlei terreinen te vergroten’. Dit vertaalt zich in volgende competenties:

 

·         Studenten kunnen hun rol op een professionele wijze opnemen in teams en groepen door voortdurend dynamisch te balanceren tussen de vier grondhoudingen (autonoom handelen – verbinding maken – omgaan met verandering – ruimte scheppen). Studenten kunnen dit innerlijk proces in functie van hun professioneel handelen helder beschrijven en bespreken.

 

·         Studenten kunnen taakgericht en relatiegericht leiderschap in groepen en teams opnemen en de keuzes die ze daarbij maken, helder verantwoorden.

 

·         Studenten kunnen processen in een groep of in samenwerkingsverbanden beschrijven en betekenis geven op een betrokken én tegelijk meer beschouwende manier.

 

·         Studenten nemen hun leerprocessen bewust in handen: ze dagen zichzelf uit, tonen ‘goesting om te leren’, durven experimenteren en ontwikkelen bewust een eigen leerstrategie.

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

° basis in het reflecteren op eigen professioneel handelen . ° basiskennis over werken met groepen .

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

° Hendriksen, J& de Wit,A . Het thema centraal. Theorie en praktijk van themagecentreerde interactie . Soest, Nelissen, 2003. ° Remmerswaal, J. Handboek groepsdynamica. Nelissen, 2003.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • individuele taak
  • Andere:
  • praktische proef

B. Omschrijving

Studenten leveren een opdracht in waarin zij hun eigen proces beschrijven. Op basis daarvan worden ze in een reflectiegesprek verder bevraagd. Verder is er een assessment waarin ze getoetst worden op competenties die verwijzen naar het opnemen van leiderschap in groepen.
OA:
04232040
Code:
04232040
Vakcoördinator:
Gie Van den Eeckhaut
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands