Bouwfysica warmte (2009-2010)

- Warmtetransport door constructiedelen

- Warmteaccumulatie

- Koudebruggen

- Isolatiematerialen

- Luchtdichtheid

- Warmteverliesberekening conform de normen

- Energieprestatieregelgeving EPB

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
Toelichting:

PB01: Denk- en redeneervaardigheid

- De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten,   deze formuleren, begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren)  

- De student kan hoofd- en bijzaken onderscheiden en grote hoeveelheden informatie    reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren/selecteren) 

- De student kan voorbeelden en toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie (concretiseren)

- De student kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren) 

- De student kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren)

- De student kan een zinvolle logische structuur aanbrengen in informatie (structureren)

 

 

PB02: Informatie verwerven en verwerken

- De student ziet in dat er een informatiebehoefte is

 - De student  bepaalt wat je precies in welke mate moet weten

 - De student vindt de benodigde informatie op een effectieve en efficiënte wijze

 - De student evalueert op een kritische wijze het informatiezoekproces en de gevonden informatie

 - De student beheert verzamelde en gecreëerde informatie

 - De student past oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen of om nieuwe inzichten te creëren

- De student verwijst correct naar de gebruikte informatie

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC9 De bachelor in de bouw beheert een gebouw op energiebewuste manier.
Toelichting:

BC9.1 - " De student interpreteert de basisbegrippen van de bouwfysica naar de eigen situatie."

BC9.2 - "De student analyseert de opbouw van de gebouwschil."

BC9.3 - "De student analyseert de warmteverliezen in het gebouw."

BC9.4 - "De student stelt mogelijke aanpassingen voor om de warmteverliezen in het gebouw te verminderen."

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Geen specifieke voorkennis vereist

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • Andere: normen
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

prNBN B 62-002:2007

NBN B 62-003 (NBN EN 12831:2003)

EPB-software

C. Aanbevolen leermiddelen

www.energiesparen.be

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk

B. Omschrijving

De studenten maken per twee een warmteverliesberekening en een EPB-berekening.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De permanente evaluatie staat voor 20% van de punten, het examen voor 80%
OA:
05214770
Code:
05214770
Vakcoördinator:
 
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands