Afstudeerproject (2009-2010)

In het afstudeerproject versterkt de student zijn didactische en/of pedagogische bekwaamheid, zijn bekwaamheid als innovator - onderzoeker en als inhoudelijk expert.

In een persoonlijk ontwikkelingsplan volgt de student zijn ontwikkeling tot beroepsbeoefenaar. Hij stelt een plan van aanpak op en stuurt dit indien nodig bij. Op deze manier verwerft hij inzicht in zijn totale leertraject als aanzet tot levenslang leren. De student documenteert zijn leerproces in een portfolio.

Vanuit zijn persoonlijk ontwikkelingsplan selecteert de student een thema dat gerelateerd is aan de beroepspraktijk. In een werkstuk analyseert en onderzoekt hij dit thema op zelfstandige basis. Hij verbindt hieraan een concretisering die praktijkgericht is en waarin hij verschillende competentiedomeinen integreert.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

Functioneel geheel 3:

3.3: Vormingsaanbod situeren en integreren in onderwijsaanbod 

Functioneel geheel 5:

5.1 Vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen

5.2 Kennis nemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek

5.3 Eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • Andere: Moduleboek met alle noodzakelijke informatie

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

B. Omschrijving

Voor het persoonlijk ontwikkelingsplan worden voldoende begeleidingsmomenten voorzien waarvan de student kan gebruik maken.

Voor het werkstuk wordt er een aanbod  voorzien omtrent info- en onderzoeksvaardigheden, leren werken met sjabloon en stijlwijzer, ...

 

A. Types

B. Omschrijving

Het OO bestaat uit 2 delen die afzonderlijk beoordeeld worden. De student moet minstens geslaagd zijn op beide onderdelen om te slagen voor het geheel.

2e examenperiode:

POP en portfolio: 60%

Werkstuk: 40%

 

3e examenperiode: De student dient een herwerkt portfolio en werkstuk in. Ook in deze examenperiode moet de student minstens geslaagd zijn op beide onderdelen om te slagen voor het geheel.

POP en portfolio: 60%

Werkstuk: 40%

 

Er worden voldoende begeleidingsmomenten voorzien, zowel voor POP als voor het werkstuk. Het is de verantwoordelijkheid van de student om van deze begeleidingsmomenten gebruik te maken.
OA:
11269560
Code:
11269560
Vakcoördinator:
Caroline Heyselberghs
Semester:
1+2
Studiepunten:
8
Onderwijstaal:
Nederlands