In deze module maken de studenten kennis met good practices van talensensibilisering en taalinitiatie. De studenten bestuderen bestaand materiaal voor talensensibilisering en taalinitiatie, en leren dit gebruiken in de klassituatie. Ze stellen een kennisbank op van organisaties, websites, bronnenmateriaal … die talensensibilisering en/of –initiatie ondersteunen. De studenten ontwerpen zelf lesmomenten waarin aan talensensibilisering of initiatie gedaan wordt, en voeren deze uit voor medestudenten. Verschillende talenportfolio's (zowel op papier als digitaal) worden bestudeerd en gebruikt. Met immersieonderwijs wordt concreet kennis gemaakt.
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
- 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
C. Beroepsspecifieke competenties
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- cursus
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- Andere: bezoek aan een immersieschool en aan de tentoonste
B. Omschrijving
Vanuit een bezoek aan een immersieschool en vanuit audio-visuele getuigenissen van taalinitiatie zullen de studenten zelf aan het werk gaan en het door hen doorgenomen bronnenmateriaal voorstellen aan de groep. De studenten zullen ook vanuit observatie en voorbeelden verschillende activiteiten rond talensensibilisering uitvoeren tijdens de contacturen.
A. Types
- presentatie
- individuele taak
B. Omschrijving
1e examenperiode:
1. Studenten presenteren een methode voor taalinitiatie Frans aan medestudenten.
2. Studenten voeren een activiteit van taalinitiatie en van talensensibilisering uit voor de medestudenten : deze activiteit wordt zowel door de docent als via peer-assessment beoordeeld.
3. Studenten maken een verslag van een bezoek aan een immersieschool en aan een project rond meertaligheid.
Voor de derde examenperiode stelt de student zelf een taalinitiatietraject van 3 maanden en enkele talensensibiliseringsmomenten samen; hij/zij maakt hiervan een uitgebreide schriftelijke voorbereiding.