sensoren (2009-2010)

-Algemene opbouw van een meetsysteem -Karakteristieken van meetsysteemelementen -Ladingseffecten in meetsystemen -Stoorsignalen, aarding en afscherming -Binaire sensoren -Resistieve sensoren -Capacitieve opnemers -Inductieve sensoren -Opto-elektrische sensoren -Piëzo-elektrische sensoren -Ultrasone sensoren -Positiemeting -Drukmeting -Temperatuurmeting -Niveaumeting -Debietmeting -Interfacing

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 04. Vermogen tot kritische reflectie
Toelichting:
De student kan:
- informatie over sensoren opnemen en verwerken
- denken en redeneren over de werking van de besproken sensoren

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
  • 05. Een appreciatie kunnen maken van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
  • 04. Onderzoek probleemgestuurd kunnen initiëren
Toelichting:
De student kan:
- een keuze maken van de juiste sensor (onderzoek initiëren)
- uitleggen waar de grenzen van de werking van een sensor liggen

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
  • C02 Gedetailleerde kennis hebben, geïnspireerd door de nieuwste ontwikkelingen van de discipline.
  • C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
  • C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
  • C12 Engineeringscompetentie: diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg in een elektronische al dan niet gemengd analoog en/of digitaal systeem (ELO-ICT).
  • C14 Engineeringscompetentie: diagnose stellen, ontwerpen, productie operationeel houden, nazorg voor (geautomatiseerde) systemen, inclusief analoge en digitale filters (ELO-ICT).
Toelichting:
De student heeft kennis van de meest gangbare sensorenvoor het meten van talloze fysische grootheden zoals positie, snelheid, versnelling, druk, debiet, rek, temperatuur enz.. Hij kent de fysische principes waarop deze sensoren zijn gebaseerd en kan op basis van de verschillen, via een pro- en contra afweging een gefundeerde keuze maken voor een gegeven toepassing. De student kan ook de nodige analoge signaalverwerking ontwerpen voor een gegeven sensor systeem.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Cursus Sensoren (J. Baeten)

C. Aanbevolen leermiddelen

Boek "Sensors and Signal Conditioning", Ramon Pallas-Areny en John Webster

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
03201904
Code:
03201904
Vakcoördinator:
Patrick Colleman
Semester:
2
Studiepunten:
3,1
Onderwijstaal:
Nederlands