Engels deel 4 (2009-2010)

De cursus biedt een verdieping aan met grotendeels dezelfde basisingrediënten als in de cursus van het eerste jaar. Voor woordenschat staan andere woordvelden op het menu en in het deel grammatica worden ook meer genuanceerde taalstructuren belicht met meer aandacht voor didactische toepassing en remediëring. In het culturele luik staan Ierland, hetzij de U.S.A. centraal, zowel in historisch als in cultureel opzicht. Bij de activiteiten rond taalvaardigheden, wordt aandacht besteed aan andere tekstsoorten, meer complexe taalsituaties en creatieve presentaties zoals webquests. Hierbij gaan de zelfstandige activiteiten deels uit van begeleide zelfanalyse. Voor literaire teksten richten we ons vooral op poëzie.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

* Als begeleider van leer-en ontwikkelingsprocessen - de student is bereid zijn/haar vakdidactische aanpak voortdurend te bevragen en bij te sturen en slaagt erin functionele vormingsdoelen en concrete doelstellingen te formuleren aangepast aan de doelgroep - de student kan een gerichte keuze maken uit werkvormen en didactische hulpmiddelen en kritisch met schoolboeken en andere lesmaterialen werken en lesactiviteiten vlot kaderen in leerplannen en eindtermen - de student kan efficiënt aan assessment doen en feedback geven 

* Als Inhoudelijk expert - de student kan de nieuwe te verwerven woordenschat actief gebruiken en zelfstandig en gericht aan woordenschatuitbreiding werken - de student kan de uitgediepte aspecten van de grammatica verklaren, toepassen en didactisch ‘vertalen’- de student kan de elementaire aspecten van de woordleer verklaren -de student beheerst de vaardigheden in meer complexe taalsituaties -de student kan de Engelse literatuur en de andere kunstvormen uit de cursus, kritisch analyseren, zijn/haar gefundeerde analyse persoonlijk verwerken en ze zowel mondeling als schriftelijk verwoorden - de student kan deze leesvaardigheid ook toepassen op andere werken 

* Als cultuurparticipant - de student kan informatie over de belangrijke fasen uit de Britse, Ierse en/of Amerikaanse geschiedenis opzoeken en toelichten en de aspecten van Ierland en/of ‘USA Today’ die in de cursus aan bod komen, presenteren en verklaren -de student kan zijn/haar appreciatie m.b.t. de Engelse literatuur en m.b.t. de andere kunstvormen waarmee hij/zij in contact komt, zowel schriftelijk als mondeling verwoorden.  

* Als innovator - de student kan nieuwe werkvormen en leermethodes in het vreemdetalenonderwijs kritisch benaderen en zelf ontwikkelen (o.a. webquests) 

* Als organisator -de student kan multimedia en ICT gebruiken in presentaties die hij/zij in coöperatieve leersessies voorbereidt en voorbrengt en een krachtige leeromgevng creëren (o.a. vakoverschrijdende excursie Engeland).

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW
  • Andere: The English Corner: eigen website
  • handboek
  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Zie handboekenlijst.

C. Aanbevolen leermiddelen

Zie afdeling Engels in de OWP of Globe.

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform
  • stage
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • projectwerk
  • peer assessment
  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • praktische proef
  • individuele taak
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 

 

 50

 examen

 80

 examen

 

 

 30

 presentatie

 20

 Taak

 

 

 20

 permanente evaluatie

 

 

100%

 

100%

 

100%

 

 2de examenperiode: schriftelijke en mondelinge proef 50%  / presentatie (didactiek / project Irish culture/ literature): 30%  / permanente evaluatie: test zelfstudie woordenschat + 1 boekbespreking

3de examenperiode: examen: schriftelijke en mondelinge proef + taak (opgegeven bij examenbespreking)

 

Coaching en individuele feedback bij taken, lesopdrachten en presentaties in opgestart portfolio.
OA:
11269360
Code:
11269360
Vakcoördinator:
Jen Van Loock
Semester:
2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Engels