Geriatrie (2009-2010)

Meer specifieke thema's in de geriatrie worden geanalyseerd en besproken: kwaliteitszorg, geheugentraining, palliatieve zorgen, comfortzorg, jong- dementerenden, seksualiteit, reminiscentie. Geriatrie praktijk: Verschillende specifieke activiteiten worden uitgewerkt zodat deze direct bruikbaar zijn in het werkveld: het maken van een reminiscentiesessie , het uitwerken van een geheugentraining, het implementeren van kwaliteit in de instelling. De specifieke technieken tijdens relaxatie en snoezelen worden uitgeprobeerd. De werking van mediotheek wordt tijdens bezoek aldaar uitgelegd.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 De ergotherapeut is in staat om via dossierstudie en ergotherapeutisch assessment een kwalitatief (be)handelplan uit te schrijven op maat van de cliënt.
  • C02 De ergotherapeut kan op basis van basiswetenschappelijke kennis en/of evidenced besed practice het (be)handelplan uitvoeren en begeleiden waarbij er bijzondere aandacht is voor het continue bijsturen van het proces.
  • C04 De ergotherapeut kan zich als deskundig beroepsuitoefenaar profileren in een multidisciplinair behandel- en/of zorgteam om op een adequate wijze samen te werken in een cliëntgericht volgsysteem.
  • C05 De ergotherapeut kan wetenschappelijke informatie zelfstandig verwerven en verwerken om zichzelf een proces van levenslang leren eigen te maken.
  • C06 De ergotherapeut kan op adequate wijze verschillende communicatieprincipes vlot toepassen en is in staat te interveniëren op het communicatieniveau van de cliënt en het cliëntsysteem.
Toelichting:
- De studenten kunnen de ruimere context van de ergotherapeut in de residentiële ouderenzorg definiëren om hun werking fundamenteel te onderbouwen. - De studenten kunnen theoretische hiaten in een ergotherapeutische ontwikkeling formuleren en hiervoor correcte wetenschappelijk onderbouwde theorie aanwenden.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Cursus eerste en tweede jaar

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Ann Van Uytsel, Greet Jansen, 2004, Geriatrie. Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Geel, 112p.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • discussieseminarie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

Tijdens een mondeling examen wordt gepeild naar visie van de ergo in de geriatrie. De studebnten krijgen een casus die ze kritisch moeten bekijken in al zijn aspecten via doelgerichte vragen. Studenten kunnen steeds met vragen terecht via mail of in de lessen zelf.
OA:
06022491
Code:
06022491
Vakcoördinator:
Greet Jansen
Semester:
1+2
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands