Educatieve media (2009-2010)

"Educatieve Media" betracht een kritische omgang met de hedendaagse beeldcultuur en de toepasbaarheid ervan. Aan de hand van voorbeelden wordt hierbij de relatie tussen de moderne media (reclame, clips, film, computer,...) en verschillende doelgroepen onderzocht. Wat vertellen beelden ons, hoe worden beelden geïnterpreteerd door verschillende doelgroepen, hoe herkennen we kwaliteit in de overweldigende beeldenstroom van vandaag, welke meerwaarde kan een kritische omgang met moderne media betekenen in een didactische verwerking, hoe kunnen we beeldverwerking integreren in een educatief kader,... zijn een aantal vragen die daarbij aan bod komen.

Het onderdeel omvat naast de theoretische component ook een praktisch luik, waarbij aan de hand van opdrachten de toepasbaarheid vàn en de vertrouwdheid mèt een aantal moderne media aan bod komen.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

De student kan:

- Gericht diverse en aangepaste moderne media gebruiken in functie van een bepaalde doelgroep.

- De beginsituatie van de leergroep achterhalen.

- De juiste doelstellingen kiezen en formuleren.

- Moderne media gebruiken binnen de verschillende muzische disciplines als aanzet tot projectmatig werken.

- Aantonen dat hij openstaat voor de hedendaagse ontwikkeling van verschillende media en onbevooroordeeld deze media kunnen integreren in een les of workshop.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Een brede interesse voor nieuwe media en de bereidheid om zich te verdiepen in de toepasbaarheid van de nieuwe media in functie van een bepaalde doelgroep.

A. Type

  • audiovisueel materiaal
  • Andere: Grafische softwarepakketten

B. Verplichte leermiddelen

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • Andere: film, muzische voorstelling, workshop,...

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • presentatie
  • permanente evaluatie
  • individuele taak

B. Omschrijving

- 30% permanente evaluatie 

- 40% Mondeling examen

- 30% Presentatie van de individuele taak

OA:
10257460
Code:
10257460
Vakcoördinator:
Mieke Leys
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands