Klinisch onderwijs (BNB int. zorg en spoed) (2009-2010)

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC01 Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
  • BC02 Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team.
  • BC03 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.
  • BC04 Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen.
  • BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
  • BC06 Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde .
  • BC07 Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.
  • BC08 Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem.
  • BC09 Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC11 Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
  • BC13 De zorg organiseren en coördineren.
  • BC14 Handelen in functie van kwaliteitszorg.
  • BC15 Zich professioneel ontwikkelen.
  • BC16 Medestudenten/collega’s begeleiden.
  • BC17 Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team.
  • BC18 Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen.
  • BC19 Open staan voor diversiteit in de samenleving.
  • BC20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep.
  • BC21 Open staan voor het economische, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Stages bouwen verder op de basiscompetenties verpleegkunde en het theoretisch deel van de opleiding banaba IZS. Ze beoogen procesmatig de competenties van banaba IZS aan te leveren aan de cursist

A. Type

B. Verplichte leermiddelen

Banaba IZS (2009) Stagemappen 1-3. onuitgegeven documenten

Overlegplatform IZS (2009) Competentieprofiel banaba IZS en evaluatieformulier
                                            stages IZS.
onuitgegeven documenten

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage
  • projectwerk

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De stagedocent bepaald in overleg met de praktijkmentoren en de afdeling het al dan niet behamen van competenties. De bevindingen worden aan de student teruggekoppeld tijdens een tussentijds functioneringsgesprek en een eindevaluatiegesprek. De student wordt ondersteund door praktijkmentoren op de stage-afdelingen en een stagedocent die per stageperiode wordt gekoppeld aan de student voor permanente evaluatie en beoordelen van het projectwerk
OA:
09289050
Code:
09289050
Vakcoördinator:
Tom Jordens
Semester:
1+2
Studiepunten:
27
Onderwijstaal:
Nederlands