Pedagogisch-didactische vorming deel 4 (2009-2010)

Leerpsychologie

Opvoeden in de klas

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:

Beroepsspecifieke competetenties

1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen

De student kan leer- en ontwikkelignsprocessen opzetten rekening houdend met verschillende leerpsychologische invalshoeken

2. De leraar als opvoeder

De student kan vanuit verschillende invalshoeken elementen aanreiken die gehanteerd kunnen worden om een aangenaam leerklimaat te creëren in de klas (hoog welbevinden, betrokkenheid en verbondenheid bij leerlingen)

 

3. De leraar als inhoudelijk expert

De student is op de hoogte van de verschillende invalshoeken en kaders om een aangenaam leerklimaat te creëren.

 

4. De leraar als lid van een schoolgemeenschap

De student kan dialogeren over het beroep van leraar als opvoeder in de klas (zijn opvoedende rol en de plaats ervan in de samenleving)

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving
  • handboek
  • Andere: brochure
  • audiovisueel materiaal

B. Verplichte leermiddelen

Er wordt gebruik gemaakt van het handboek 'Duurzaam opvoeden en ontwikkelen' van Marcel Van Herpen (2008); en van de brochure 'Leer-kracht - veer-kracht, stapstenen voor het begeleiden van jongeren met gedragsproblemen', een uitgave van de VLOR i.s.m. Koning Boudewijnstichting. 

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • Andere: Spreker: Marcel Van Herpen

B. Omschrijving

A. Types

  • paper/werkstuk
  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

30% permanente evaluatie

70% schriftelijk examen

De docent begeleidt de student in het maken van zijn opdrachten (gedeelde zelfsturing)
OA:
10256440
Code:
10256440
Vakcoördinator:
Ruth Mermans
Semester:
2
Studiepunten:
4
Onderwijstaal:
Nederlands