Stage deel 2 (2009-2010)

In het tweede jaar ligt het accent op het functioneren in klassituaties met toenemende complexiteit.
Omgaan met diversiteit in een klassituatie en het integreren van algemene, didactische en pedagogische vaardigheden in een klassituatie staan centraal.
De student toont aan dat hij, mits begeleiding, binnen een leeractiviteit, handelingsbekwaam is voor wat betreft:
-het vormingsgericht verwerken van de leerinhouden
-het logisch gestructureerd kunnen opbouwen en verwoorden (of overbrengen) van leerinhouden, op maat van de doelgroep
-het gedifferentieerd kunnen hanteren van verschillende werkvormen
-het realiseren van betrokkenheid (door middel van de betrokkenheidsverhogende factoren werkelijkheidsnabijheid, leerlingenactiviteit, en aanpassing aan verschillen tussen leerlingen)
-het flexibel kunnen inspelen op verschillende klassituaties
-het creëren van een klimaat waarin leerlingen zich goed voelen
-het verkennen van verschillen in schoolcultuur

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 04. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
  • 05. Leiding geven
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C06 Partner van ouders en verzorgers.
  • C07 Lid van schoolteam.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:
In het tweede jaar van de opleiding bekwaamt de student zich verder in de vaardigheden die verband houden met klassenmanagement. Daarnaast besteedt hij ook aandacht aan competenties die te maken hebben met het ruimer profiel van een leraar.
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen kan de student zelfstandig met persoonlijke inbreng een lesplan opstellen afgestemd op de beginsituatie van een specifieke leerlingengroep
Als inhoudelijk expert bewijst de student dat hij
-grotere lesgehelen kan opbouwen en over de nodige achtergrondkennis beschikt waardoor hij -kan inspelen op vragen van leerlingen
-voldoende inzicht heeft in en kritisch kan staan tegenover handboeken
-inhouden selecteert en aanbrengt vanuit een ervaringsgerichte visie
-binnen zijn lessen de vakoverschrijdende eindtermen tracht te integreren
Als opvoeder kan de student zich aanpassen aan verschillende doelgroepen en zorgt hij voor een optimale participatie van de leerlingen
Als innovator kan de student
-nieuwe media integreren in het lesgebeuren
-eigen praktijkervaringen analyseren en zelf mogelijke oplossingen en alternatieven  bedenken en verantwoorden
Als organisator kan de student leerbevorderend optreden
Als lid van een team kan de student
-zich houden aan gemaakte afspraken
-de eigen aanpak bespreekbaar stellen in een team
De student evolueert positief in de attitudes communicatieve vaardigheid, beslissingsvermogen, leergierigheid, verantwoordelijkheidszin, enz.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

 Alle leermiddelen zijn beschikbaar op de toledocursus 'Stage deel 2'

- Stagevademecum

- Omschrijving van organisatie en invulling per stageperiode

- Referentielijst met de te verwerven competenties per niveau (niveau 3 en 4 in 2 Baso)

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • stage

B. Omschrijving

De stageweken zijn gelijkmatig gespreid over het academiejaar: 2 weken per semester.

A. Types

  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

De concrete afspraken  voor de evaluatie zijn opgenomen in de stagehandleiding. Voor dit opleidingsonderdeel kan je niet herkansen in de derde examenperiode.

Permanente evaluatie: 100 %

Begeleiding (vraaggestuurd) door de vakdocent bij de stagevoorbereiding

Feedback door de vakdocent en/of mentor en/of pedagoog

OA:
10256720
Code:
10256720
Vakcoördinator:
Hilde Hofkens
Semester:
1+2
Studiepunten:
10
Onderwijstaal:
Nederlands