Wiskunde deel 4 (2009-2010)

- kansrekening, statistiek, telproblemen en rijen

- ict en software voor beschrijvende statistiek

- didactiek deel 2 : evaluatie, leerlingen aan het werk met ICT en zelfontwikkeld materiaal, leerproblemen, problem solving, nabespreking stage

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C04 Organisator.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
Toelichting:

De student kan:
- een situatie mathematiseren, modelleren en oplossen
- de waarheidswaarde van beweringen onderzoeken en de belangrijkste bewijstechnieken toepassen
- een correct wiskundig taalgebruik hanteren, o.a. bij het formuleren van eigenschappen en het
   definiëren van begrippen
- eigenschappen en formules toepassen in nieuwe contexten.

- een probleem oplossen met heuristieken

- gegevens vlot statistisch verwerken met aangepaste software

- lesmateriaal ontwikkelen met behulp van statistische software

 

- Op didactisch vlak kan de student onder andere : geschikt leermateriaal ontwikkelen door gebruik te maken van ICT, een zinvol evaluatie-instrument ontwikkelen, een toets op een adequate manier verbeteren, uitleggen aan de hand van een voorbeeld hoe men leerlingen kan helpen om goede oplossers van wiskundige problemen te worden, omschrijven hoe een leerkracht in de wiskundeles kan inspelen  op leerlingen met leerproblemen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Hij bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het einde van het secundair onderwijs. Daarnaast heeft hij een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs en beheerst hij deze leerstof ook inzichtelijk.
 

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op WWW
  • Andere: software en tijdschriften

B. Verplichte leermiddelen

onuitgegeven cursus van de docent, 2009-2010,  met eventuele werkbladen. 

- leerplannen eerste graad en tweede graad (zie website VVKSO)
- eigen nota's van de lessen
- de handboeken (leerboeken en werkboeken) van Pienter voor de eerste vier jaren van het
   secundair onderwijs:
   Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In
   Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In
   Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In
   Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In
   Coppens, P., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het derde jaar, deel a en b. Wommelgem, Van In

   Coppens, P., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het vierde jaar, deel a en b. Wommelgem, Van In

C. Aanbevolen leermiddelen

- andere handboeken voor de eerste twee graden van het secundair onderwijs (zie OWP)
- wiskundetijdschriften (o.a. Uitwiskeling, Wiskunde en Onderwijs, Euclides, Nieuwe Wiskrant,
   ...), zie OWP
- softwareprogramma's  (Geogebra, Cabri, Graphmatica), deze zijn beschikbaar op de computers op school

- Grafische rekenmachine

 

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

Tijdens de contacttijden is er een voortdurende afwisseling in werkvormen. Daarnaast verwerkt de student sommige stukken van de leerstof zelfstandig of bereidt hij een stuk leerstof voor dat dan gedurende de contacttijd besproken wordt.

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen
  • permanente evaluatie

B. Omschrijving

 

1ste examenperiode

2de examenperiode

3de examenperiode

%

vorm

%

vorm

%

vorm

 

 

 90

 schriftelijk en mondeling examen

 

 schriftelijk en mondeling examen

 

 

 

 

 

 

 10

 permanente evaluatie

 

 

100%

 

100%

 

100%

 

 

- coaching

- begeleiding is mogelijk op vraag van de student

OA:
11269540
Code:
11269540
Vakcoördinator:
Fons Michiels
Semester:
2
Studiepunten:
6
Onderwijstaal:
Nederlands