- kansrekening, statistiek, telproblemen en rijen
- ict en software voor beschrijvende statistiek
- didactiek deel 2 : evaluatie, leerlingen aan het werk met ICT en zelfontwikkeld materiaal, leerproblemen, problem solving, nabespreking stage
De student kan:
- een situatie mathematiseren, modelleren en oplossen
- de waarheidswaarde van beweringen onderzoeken en de belangrijkste bewijstechnieken toepassen
- een correct wiskundig taalgebruik hanteren, o.a. bij het formuleren van eigenschappen en het
definiëren van begrippen
- eigenschappen en formules toepassen in nieuwe contexten.
- een probleem oplossen met heuristieken
- gegevens vlot statistisch verwerken met aangepaste software
- lesmateriaal ontwikkelen met behulp van statistische software
- Op didactisch vlak kan de student onder andere : geschikt leermateriaal ontwikkelen door gebruik te maken van ICT, een zinvol evaluatie-instrument ontwikkelen, een toets op een adequate manier verbeteren, uitleggen aan de hand van een voorbeeld hoe men leerlingen kan helpen om goede oplossers van wiskundige problemen te worden, omschrijven hoe een leerkracht in de wiskundeles kan inspelen op leerlingen met leerproblemen.
De student heeft een positieve ingesteldheid t.o.v. het leren van wiskunde. Hij bezit inzichten en vaardigheden op het niveau van het einde van het secundair onderwijs. Daarnaast heeft hij een goede kennis van de leerstof wiskunde uit de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs en beheerst hij deze leerstof ook inzichtelijk. |
- leerplannen eerste graad en tweede graad (zie website VVKSO)
- eigen nota's van de lessen
- de handboeken (leerboeken en werkboeken) van Pienter voor de eerste vier jaren van het
secundair onderwijs:
Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In
Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift voor het eerste jaar. Wommelgem, Van In
Foets, K., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In
Foets, K., e.a., Pienter, werkschrift wiskunde voor het tweede jaar. Wommelgem, Van In
Coppens, P., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het derde jaar, deel a en b. Wommelgem, Van In
Coppens, P., e.a., Pienter, leerboek wiskunde voor het vierde jaar, deel a en b. Wommelgem, Van In
- andere handboeken voor de eerste twee graden van het secundair onderwijs (zie OWP) - Grafische rekenmachine |
Tijdens de contacttijden is er een voortdurende afwisseling in werkvormen. Daarnaast verwerkt de student sommige stukken van de leerstof zelfstandig of bereidt hij een stuk leerstof voor dat dan gedurende de contacttijd besproken wordt.
1ste examenperiode |
2de examenperiode |
3de examenperiode |
|||
% |
vorm |
% |
vorm |
% |
vorm |
|
|
90 |
schriftelijk en mondeling examen |
|
schriftelijk en mondeling examen |
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
permanente evaluatie |
|
|
100% |
|
100% |
|
100% |
|
- coaching
- begeleiding is mogelijk op vraag van de student