Module 1 (test na herfstvakantie)
- Inleiding
- Hiërarchische structuur van het leven.
- Chemie voor Biologie
- Chemische elementen (macro- en micro-elementen)
- Rol van Water
-
Overzicht Biochemie
- Cellen en organellen
- Eukaryoten
- Prokaryoten
- Virussen, prionen
- Membranen
- Structuur
- Transport
- Membraan-flow
- Extracellulaire structuren
- Intracellulaire compartimenten
- Energie-flow
- Cellulaire respiratie
- Fotosynthese
- Informatie-flow
- DNA
- chromosomen
- DNA-Replicatie en Celcyclus
- Transcriptie
- Translatie
- Communicatie
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
- 07. Verantwoordelijkheid opnemen
- 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren
Toelichting:
- Verschillende methoden gebruiken om Biologie te bestuderen.
- Laboratorium en Veldwerk veilig, verantwoord en legaal uitvoeren.
- Computertechnologie kunnen gebruiken om te communiceren en als informatiebron.
- Een aangepaste en effectieve methode ontwikkelen om te studeren.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 02. Kennis hebben van onderzoeksmethoden en -technieken en deze adequaat kunnen toepassen
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C03 Begrip hebben van de structuur van het vakgebied en samenhang met andere vakgebieden.
Toelichting:
- Kennis hebben van de complexe diversiteit van levende organismen en hun organisatie
- Computertechnologie kunnen gebruiken als biologische informatiebron.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
- audiovisueel materiaal
- materiaal op leeromgeving
- materiaal op WWW
- handboek
- cursus
B. Verplichte leermiddelen
C. Aanbevolen leermiddelen
Biology, 8/e
by Neil Campbell and Jane B. Reece
ISBN-13: 978-0-321-54325-7
ISBN-10: 0-321-54325-4
MB0102
http://wps.aw.com/wps/media/access/Pearson_Default/1663/1703422/login.html
A. Types
- hoorcollege
- groepswerk
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- mondeling examen
- permanente evaluatie
B. Omschrijving
- Toledo
- discussieforum - continu
- chatbox & virtual classroom tijdens contacturen