Layout ontwerp en analyse (2009-2010)

- Systematische Handling Analyse en Systematische Lay-out Planning (stappenplan, fabricage- en productie-analyseschema, relatiediagram, lay-out, routeschema)

 

- Methodestudie en ergonomie (arbeidsstudie, procedurestappen, processtudie, processchema, routeschema, bewerkingsstudie)

 

- Case lay-out ontwerp en methodestudie 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Toelichting:

01: De student kan een geheel van informatie opsplitsen in essentiële deelaspecten, deze begrijpen en verbanden leggen tussen de deelaspecten (analyseren); kan  hoofd‐ en bijzaken onderscheiden en informatie reduceren tot de belangrijkste onderdelen (synthetiseren / selecteren); kan voorbeelden en toepassingen bedenken bij meer abstracte informatie (concretiseren); kan nieuwe kennis zelfstandig toepassen in situaties waar die kennis vereist is (integreren); kan verbanden zoeken tussen verschillende onderdelen van informatie (relateren); kan een zinvolle logische structuur aanbrengen (structureren).

02: De student bepaalt wat hij precies in welke mate moet weten; vindt de benodigde informatie; evalueert de gevonden informatie; beheert verzamelde en gecreëerde informatie; past oudere en nieuwe informatie toe om nieuwe concepten samen te stellen of om nieuwe inzichten te creëren.

03: De student stelt het eigen functioneren in vraag, analyseert en beoordeelt het; formuleert leerpunten in het eigen functioneren, neemt deze op en evalueert ze.

06: De student kan schriftelijk rapporteren en mondeling presenteren.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
Toelichting:
De student kan deel uitmaken van een effectief team; zich inzetten; actief luisteren; feedback geven; feedback ontvangen; motiveren.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC3 De bachelor in de logistiek is pro-actief, vooruitdenkend en houdt rekening met mogelijke gebeurtenissen in de toekomst.
  • BC6 De bachelor in de logistiek is in staat zijn werk met de nodige nauwkeurigheid en stiptheid uit te voeren.
  • BC19 De bachelor in logistiek is in staat processen van waardetoevoegende activiteiten te relateren aan de besturing van de keten, planningen te maken in uiteenlopende bedrijfstypen en de processen van de waardetoevoegende activiteiten te besturen.
  • BC21 De bachelor in de logistiek is in staat leiding te geven aan het interne transportproces, kan hulpmiddelen beheren en de functionele eisen ervan aangeven.
Toelichting:

BC3: De student kan inspelen op mogelijke toekomstige situaties en verhoudingen; is betrokken en neemt initiatief; zal ingrijpen wanneer iets fout loopt of dreigt fout te lopen.

BC6: De student heeft de discipline om secuur te werken; oog voor details en verbanden; probeert fouten te voorkomen; laat eigen werk nakijken; gaat bij het ontdekken van fouten hij zelfstandig fouten corrigeren.

BC19: De student kan processen van de waardetoevoegende activiteit relateren aan de besturing van de keten; waardetoevoegende activiteiten plannen; processen van de waardetoevoegende activiteit besturen (opstellen, beheren en verbeteren van procedures en werkinstructies; corrigerende en preventieve maatregelen m.b.t. kwaliteit nemen en opvolgen).

BC21: De student kan leiding geven aan het interne transportproces (bepalen en evalueren van de transportroutes); de functionele eisen van het interne transportproces aangeven (bepalen van de technische vereisten van het interne transportmiddel; bepalen van de uitvoeringsaspecten van het interne transportmiddel).

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • handboek
  • cursus
  • materiaal op leeromgeving
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

  • Arbeidsorganisatie, Niet gepubliceerde cursus, KULeuven
  • Presentaties op Toledo

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege
  • groepswerk
  • labo en werkcollege
  • projectwerk
  • elektronisch leerplatform

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • permanente evaluatie
  • paper/werkstuk
  • projectwerk
  • presentatie
  • peer assessment

B. Omschrijving

OA:
05210544
Code:
05210544
Vakcoördinator:
Raf Meylaers
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands