Pedagogisch-didactische vorming deel 3 (2009-2010)

In dit opleidingsonderdeel verwerft de student de nodige kennis, vaardigheden en attitudes om de ontwikkeling van jongeren binnen de verschillende ontwikkelingsdomeinen te stimuleren. Daartoe leert de student vanuit een gepaste basishouding hun leef- en ervaringswereld kennen en begrijpen. Ook leert de student de geschikte pedagogische en didactische aanpak kennen.

De nadruk ligt op een zorgbrede houding, met oog voor diversiteit.

 

 

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 08. Teamgericht kunnen werken
  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Toelichting:

 

 

 

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C01 Begeleider leer- en ontwikkelingsprocessen.
  • C02 Opvoeder.
  • C03 Inhoudelijk expert.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
Toelichting:

Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen heeft de student een referentiekader om zorgbreed te handelen met oog voor de diversiteit van leerlingen.

 De student kan observatie en evaluatie voorbereiden.

 Als opvoeder kan de student kan

 -         de emancipatie van alle leerlingen bevorderen, door voor risicoleerlingen een gedifferentieerde onderwijsaanpak te hanteren.

 -         voorstellen formuleren voor de aanpak van leerlingen met socio-emotionele problemen, gedrags- en leerproblemen.

 Als inhoudelijk expert heeft de student inzicht   

 

-         in het zorgkader voor leerlingen met beperkingen.

 -         in leer- en gedragsproblemen.

 Als lid van de onderwijsgemeenschap is de student op de hoogte van recente ontwikkelingen op vlak van zorgbreedte en op vlak van evalueren.

 

 

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

Je beheerst de competenties die aan bod kwamen in PDV 1 en PDV 2.

A. Type

  • cursus
  • audiovisueel materiaal
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Cursussen docent

C. Aanbevolen leermiddelen

Klasse: tijdschrift voor leraren.

A. Types

  • hoorcollege
  • oefenpracticum
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • presentatie

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
90 schriftelijk examen 100 schriftelijk examen
10 permanente evaluatie
Monitoraat
OA:
11269270
Code:
11269270
Vakcoördinator:
Kaatje Nevelsteen
Semester:
1
Studiepunten:
5
Onderwijstaal:
Nederlands