In dit opleidingsonderdeel verwerft de student de nodige kennis, vaardigheden en attitudes om de ontwikkeling van jongeren binnen de verschillende ontwikkelingsdomeinen te stimuleren. Daartoe leert de student vanuit een gepaste basishouding hun leef- en ervaringswereld kennen en begrijpen. Ook leert de student de geschikte pedagogische en didactische aanpak kennen.
De nadruk ligt op een zorgbrede houding, met oog voor diversiteit.
Als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen heeft de student een referentiekader om zorgbreed te handelen met oog voor de diversiteit van leerlingen.
De student kan observatie en evaluatie voorbereiden.
Als opvoeder kan de student kan
- de emancipatie van alle leerlingen bevorderen, door voor risicoleerlingen een gedifferentieerde onderwijsaanpak te hanteren.
- voorstellen formuleren voor de aanpak van leerlingen met socio-emotionele problemen, gedrags- en leerproblemen.
Als inhoudelijk expert heeft de student inzicht
- in het zorgkader voor leerlingen met beperkingen.
- in leer- en gedragsproblemen.
Als lid van de onderwijsgemeenschap is de student op de hoogte van recente ontwikkelingen op vlak van zorgbreedte en op vlak van evalueren.
Je beheerst de competenties die aan bod kwamen in PDV 1 en PDV 2.
Cursussen docent
1ste examenperiode | 2de examenperiode | 3de examenperiode | |||
% | vorm | % | vorm | % | vorm |
90 | schriftelijk examen | 100 | schriftelijk examen | ||
10 | permanente evaluatie | ||||