Rustinstelling van transistorschakelingen, bipolair transistor, jFET en MOSFET De transistor als versterker - Principe van versterking - Gebruik van LF-equivalente schema's De transistor als schakelaar Bodediagram - Verband tussen frequentieweergave en stapresponsie De ideale en praktische operationele versterker - Lineaire analoge systemen Eenvoudige niet-lineaire schakelingen -
A. Algemene competenties
- 01. Denk- en redeneervaardigheid
- 02. Informatie verwerven en verwerken
- 03. Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling
- 04. Vermogen tot kritische reflectie
- 06. In teamverband werken
- 07. Verantwoordelijkheid opnemen
- 08. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
- 09. Een ingesteldheid hebben tot levenslang leren
Toelichting:
Vanuit de wiskundige berekeningen leggen de studenten verbanden naar de werking van de componenten en de schakelingen.
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
- 01. Een onderzoekende houding hebben met inbegrip van een appreciatie van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 05. Een appreciatie kunnen maken van de onzekerheid, de ambiguïteit en de grenzen van de kennis
- 06. Kunnen werken in teamverband
Toelichting:
De studenten werken meestal in groepjes van 2 de opdrachten uit. Onderling overleg over de te volgen methode is noodzakelijk.
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 Systematische kennis hebben van de kernelementen van een discipline.
- C04 Praktisch gericht kunnen denken en handelen vanuit wetenschappelijk inzicht.
Toelichting:
De student kan schakelingen waarin halfgeleidercomponenten gebruikt worden analyseren en de werking beschrijven. Kan de beperkingen in verband met frequentie-weergave beschrijven. Kan schakelingen met operationele versterkers analyseren en schakelingen simuleren, bouwen en testen.
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
Halfgeleidercomponenten
Netwerkstellingen
A. Type
- cursus
- materiaal op leeromgeving
- Andere: Digitale leeromgeving TOLEDO
B. Verplichte leermiddelen
Eigen Flashcursus op Toledo Verwijzingen naar interessante websites Gebruik van componenten en meetapparatuur tijdens de labozittingen
C. Aanbevolen leermiddelen
Er wordt een licentie op een software pakket aangeboden zodat de studenten alle schakelingen op een eigen PC kunnen uittesten.
A. Types
- labo en werkcollege
- elektronisch leerplatform
B. Omschrijving
In een goed uitgerust labolokaal beschikken de studenten elk over een scoop, functiegenerator, voeding, multimeter en een PC met internetaansluiting en de nodige software om de labo-opdrachten uit te voeren. Een docent is steeds aanwezig om de nodige ondersteuning en instructies te geven om veilig en correct te werken.
A. Types
- permanente evaluatie
- praktische proef
- individuele taak
- aan de computer
- meerkeuzevragen
B. Omschrijving
Verschillende evaluatievormen worden gecombineerd om tot een beoordeling te komen.
Buiten de contacturen kan de student steeds beroep doen op extra begeleiding van de docent, afspraken kunnen steeds gemaakt worden, mondeling of via e-mail. Via e-mail is de docent het snelst te bereiken voor vragen.