Ethisch, maatschappelijk, culturele vorming (2009-2010)

In dit opleidingsonderdeel staat 'cultuur' in al zijn aspecten centraal. Onderwerpen die binnen dit totale kader behandeld zullen worden zijn:

- Belgische samenleving

- Belgisch politiek

- emancipatie

- multiculturaliteit

- leven in onze huidige samenleving

- actualiteit

- kunstervaring

- cultuurervaring

- hedendaags cultuuraanbod

- filosoferen

 

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
Toelichting:

Denk- en redeneervaardigheid

- De student kan, door het volgen van de actualiteit, zich een beeld vormen van de maatschappij en de ontwikkelingen hierbinnen.

 

Informatie verwerven en verwerken 

- De student kan informatie over het culturele aanbod opzoeken en hieruit een gevariëerde selectie maken.

- De student kan de actualiteit volgen vanuit de pers.

 

Kritisch reflecteren 

- De student kan een eigen mening vormen en formuleren over de actualiteit.

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk
Toelichting:

Maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

- De student kan vanuit de actualiteit onderwijskundig gerelateerde onderwerpen herkennen en deze kaderen in de maatschappelijke context.

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C02 Opvoeder.
  • C05 Innovator-onderzoeker.
  • C09 Lid van de onderwijsgemeenschap.
  • C10 Cultuurparticipant.
Toelichting:

Opvoeder 

- De student kan kleuters door middel van attitudevorming voorbereiden op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie. 

- De student kan actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context.

 

Innovator en onderzoeker

- De student kan vernieuwende elementen aanbrengen en aanwenden. 

- De student kan kennis nemen van relevante en toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek.

 

Lid van de onderwijsgemeenschap

- De student kan deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's.

 

Cultuurparticipant

- De student kan eigen voorkeuren in verband met het cultuuraanbod verwoorden en kan kritisch reflecteren over het kleuteraanbod.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • Andere: cultuurbrochures, kranten en tijdschriften, studie
  • materiaal op WWW

B. Verplichte leermiddelen

- Maex, J. (2009). Studiewijzer Ethisch Maatschappelijk Culturele Vorming. Onuitgegeven studiewijzer bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

- Maex, J. (2009). Cursus Ethisch Maatschappelijk Culturele Vorming. Onuitgegeven cursus bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

- Van der Straeten, E. (2009). Cursus Ethisch Maatschappelijk Culturele Vorming. Onuitgegeven cursus bij het tweede jaar Bachelor in Onderwijs: Kleuteronderwijs, Katholieke Hogeschool Kempen, Departement Lerarenopleiding Vorselaar.

C. Aanbevolen leermiddelen

- Colpaert, M. (2007). Tot waar de beide zeeën samenkomen. Verbeelding, een sleutel tot intercultureel opvoeden. Tielt: Lannoo.

A. Types

  • hoorcollege
  • discussieseminarie
  • groepswerk
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • presentatie
  • paper/werkstuk

B. Omschrijving

1ste examenperiode 2de examenperiode 3de examenperiode
% vorm % vorm % vorm
70% paper + presentatie
70 % paper + presentatie
30% paper 30% paper
Coaching
OA:
11267290
Code:
11267290
Vakcoördinator:
Joke Maex
Semester:
1
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands