We laten ons leiden door 1 kernvraag : Ben ik goed in mijn job ?
Daartoe onderzoeken we op welke niveaus sociaal cultureel werkers keuzes maken in het professioneel handelen. We gaan dieper in op de spanningsvelden die ze hier tegenkomen en ondersteunen elkaar in het verantwoorden van onze keuzes.
We werken rond het ontwikkelen van een ethische grondhouding en we trainen in het voeren van een ethisch discours.
Verder lezen we het boek “Statusangst” van Alain de Botton. We gaan in gesprek met zijn maatschappij analyse en omschrijven welke uitdagingen er liggen voor het sociaal cultureel werk vanuit deze lectuur.
De SCW’er is vertrouwd met het filosofisch gesprek, met de wereld-, mens- en maatschappijvisies uit de Westerse filosofie tot op vandaag.
De SCW’er is vertrouwd met de kritische bevraging van het sociaal werk.
Janssens, Daniël, 2009, Nota’s bij de werkcolleges beroepsethiek, KH Kempen, Geel.
Larock, Yves (red), 2005, Spoor zoeken. Handboek sociaal-cultureel werk met volwassenen, Gent.
A. de Botton, Statusangst, 2004.
Opdracht (5/20): Analyse van en debat over ethische spanningsvelden in het uitvoeren van het project.
Examen (15/20):
- schriftelijk (5/20) : analyse van een persoonlijk ethisch conflict in het kader van SCW.
- mondeling examen (10/20) filosofisch groepsgesprek over het boek “Statusangst” van A. de Botton