Beroepsethiek (2009-2010)

We laten ons leiden door 1 kernvraag : Ben ik goed in mijn job ?

Daartoe onderzoeken we op welke niveaus sociaal cultureel werkers keuzes maken in het professioneel handelen. We gaan dieper in op de spanningsvelden die ze hier tegenkomen en ondersteunen elkaar in het verantwoorden van onze keuzes.

We werken rond het ontwikkelen van een ethische grondhouding en we trainen in het voeren van een ethisch discours.

 

Verder lezen we het boek “Statusangst” van Alain de Botton. We gaan in gesprek met zijn maatschappij analyse en omschrijven welke uitdagingen er liggen voor het sociaal cultureel werk vanuit deze lectuur.

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 06. Beschikken over het vermogen tot communiceren van informaties, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

  • 09. Oplossingsgericht kunnen werken in de zin van het zelfstandig definiëren en analyseren van complexe probleemsituaties in de beroepspraktijk en het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
  • 10. Besef hebben van maatschappelijke verantwoordelijkheid samenhangend met de beroepspraktijk

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C04 De MA integreert de ethische dimensie in zijn handelen.

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

De SCW’er is vertrouwd met het filosofisch gesprek, met de wereld-, mens- en maatschappijvisies uit de Westerse filosofie tot op vandaag.

De SCW’er is vertrouwd met de kritische bevraging van het sociaal werk.

 

A. Type

  • handboek
  • cursus

B. Verplichte leermiddelen

Janssens, Daniël, 2009, Nota’s bij de werkcolleges beroepsethiek, KH Kempen, Geel.

Larock, Yves (red), 2005, Spoor zoeken. Handboek sociaal-cultureel werk met volwassenen, Gent.

A. de Botton, Statusangst, 2004.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • discussieseminarie
  • begeleide zelfstudie

B. Omschrijving

A. Types

  • mondeling examen
  • paper/werkstuk
  • presentatie

B. Omschrijving

Opdracht (5/20): Analyse van en debat over ethische spanningsvelden in het uitvoeren van het project.

 

Examen (15/20):

 

         - schriftelijk (5/20) : analyse van een persoonlijk ethisch conflict in het kader van SCW.

 

         - mondeling  examen (10/20) filosofisch groepsgesprek over het boek “Statusangst” van A. de Botton

OA:
04232123
Code:
04232123
Vakcoördinator:
Daniël Janssens
Semester:
1
Studiepunten:
2
Onderwijstaal:
Nederlands