In de cursus sociologie van de gezondheid maken we kennis met de sociologische taal en de belangrijkste stromingen binnen de sociologie. Deze sociologische achtergrond wordt vervolgens gebruikt voor de studie van alledaagse situaties, van de relatie deskundige-patiënt, en van de gezondheidszorg. De cursus behandelt ten slotte het fenomeen medicalisering.
Leerinhoud psychologie:
Deel 1:
- Het waarnemen, observeren en het interpreteren van gedrag. Interpretatiefouten worden grondig besproken en geoefend
- De leerprocessen klassieke en operante conditionering en het sociaal leren
- De motivatietheorie van Maslow en enkele basisaspecten van de motivatiepsychologie en de emoties,
Deel 2:
De psychologische aspecten rond zwangerschap, geboorte en het directe postpartum
De psychologische aspecten rond de hechtingspsychologie moeder-vader-kind en de faciliterende rol van de vroedvrouw hierbij
Deel 3:
Grondige analyse en vaardigheidstraining van de communicatieve vaardigheden voor de vroedvrouw
A. Algemene competenties
B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties
C. Beroepsspecifieke competenties
- C01 De vroedvrouw heeft een fundamentele grondhouding van echtheid, empathie en onvoorwaardelijk respect.
- C02 De vroedvrouw beschikt over het vermogen om, via reflexie, haar eigen identiteit te bewaken en uit te bouwen zowel binnen haar beroepsdomein als lid van de samenleving.
- C03 De vroedvrouw kan evenwichtig voelen en denken; een evenwichtige persoonlijkheid en een kritisch, analytisch én integrerend denkvermogen vormen een onmiskenbare basis voor adequaat en methodisch verloskundig handelen.
- C04 De vroedvrouw beschikt over sociale en communicatieve vaardigheden die haar in staat stellen respectvol om te gaan met individuele noden ongeacht de culturele en maatschappelijke achtergronden van de zorgvrager.
- C05 De vroedvrouw beschikt over de competentie cliënten op een professionele manier te coachen en te begeleiden. Dit impliceert dat zij hen kan stimuleren, motiveren en feedback kan geven en ontvangen. Zij doet dit met respect voor de persoon binnen het kader van de processen die deze persoon doormaakt.
- C07 De vroedvrouw is in staat de behoeften en verwachtingen van de cliënt in onderlinge dialoog te detecteren en te analyseren. Hierbij aansluitend kan zij de nodige informatie geven zodat de cliënt tot een bewust geïnformeerde keuze komt omtrent de te volgen benaderingswijze. Deze keuze dient door de vroedvrouw respectvol te worden benaderd.
Toelichting:
- De studenten begrijpen de eigen aard van de sociologische analyse
- De studenten kunnen micro-, meso- en macrofenomenen in de maatschappij analyseren vanuit sociologisch oogpunt.
- De studenten kunnen de drie belangrijkste vormen van sociologische analyse toepassen op de gezondheidszorg.
- De studenten begrijpen de essentie van medicalisering en kunnen ze herkennen in hun toekomstig beroepsveld.
- De studenten hebben inzicht in een aantal belangrijke algemeen psychologische theorieën die gebruikt worden bij het verklaren en begrijpen van gedrag.
- De studenten hebben inzicht en vaardigheden (herkenning en toepassing) van de elementaire leerprocessen conditonering en imitatie
- De studenten hebben inzicht en vaardigheden (herkenning en toepassing) van de basismotieven (olgens Maslow) en de emoties
- De studenten hebben inzicht en vaardigheden in de psychologische aspecten rond zwangerschap, geboorte en het directe postpartum i.h.b. rond de hechtingspsychologie moeder-vader-kind
- De studenten kunnen de basiscommunicatieve vaardigheden van de vroedvrouw herkennen en toepassen in eenvoudige vroedkundige zorgsituaties
A. Volgtijdelijkheid
B. Competenties
A. Type
B. Verplichte leermiddelen
Van Lint Greet, 2004, Sociologie van de gezondheidszorg. Niet gepubliceerde cursus, KHK, Turnhout, 81 p.
Pottie Cécile, 2004, Inleiding in de algemene Psychologie, Niet gepubliceerde cursus, KHKempen, Turnhout, 100p.
Pottie Cécile, 2004, Psychologische aspecten rond zwangerschap, geboorte en postpartum en het hechtingsgebeuren, 85p.
Veilig bevallen. Het complete handboek (6 hoofdstukken) B. Smulders& M. Croon
C. Aanbevolen leermiddelen
A. Types
- hoorcollege
- begeleide zelfstudie
- labo en werkcollege
B. Omschrijving
A. Types
- schriftelijk examen
- praktische proef
B. Omschrijving