Verpleegkundige en medische observaties/interventies (2009-2010)

 

In dit Intensieve zorgonderdeel maak je kennis met verschillende aspecten van de neurologie,  nefrologie en electrolyten op intensieve zorg.  Het inhoudelijk aspect van de opleiding vertrekt vanuit de basiscompetenties van bachelor verpleegkunde en beoogt de competenties aan te reiken die gesteld worden aan Intensieve zorgverpleegkundigen .

A. Algemene competenties

  • 01. Denk- en redeneervaardigheid
  • 02. Informatie verwerven en verwerken
  • 03. Kritisch reflecteren
  • 07. Een ingesteldheid tot levenslang leren hebben

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • BC05 Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
  • BC10 De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen.
  • BC12 Primaire en secundaire preventie toepassen.
Toelichting:

-    Wetenschappelijke kennis hanteren inzake oorzaken, herkenning, patho-fysiologie,
      eerste hulp, spoedbehandeling, farmacologie, pijnbehandeling en eventuele intensieve
      behandeling van de aandoeningen, letsels en spoedeisende situaties die zich in eenheid
      intensieve zorg voordoen

-    Observeren, bewaken, interpreteren, registreren en rapporteren van de vitale functies;
      deze ondersteunen en zo nodig overnemen in hoogtechnologische omgeving

-    Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en
      stressbestendigheid

-   Professioneel, ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen

-   Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief met oog voor
     hygiëne, ergonomie en economie.

-   Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden.

-   Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd
     op cliëntsysteem en zorgsysteem

-   Primaire en secundaire preventie toepassen

-   Ontwikkelen van Klinisch leiderschap

-   Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken bij gemeenschappelijke
     zorgdoelstellingen.

-  Openstaan voor vernieuwing, assertiviteit en stressbestendigheid in hoogtechnologische
    zorgomgeving

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

 Dr. Lissens,M (2007). Neurologie: medische aspecten. Onuitgegeven, samengestelde cursus.

 Dr. Helbert, M (2008). Nefrologie en electrolytenbalans. Onuitgegeven cursus.

Dr. De Cocker, L (2004) Neurochirurgie. Onuitgegeven, samengestelde cursus.

Mevr. Martens,D (2008). PICCO en drukmeting.Onuitgegeven cursus

Mevr. Gelissen,A (2009).  Verpleegkundige Aspecten van de neurologische patiënt. Onuitgegeven cursus

Dhr. Gelissen,A (2007).  Nefrologie en Dialyse. Onuitgegeven cursus

 

C. Aanbevolen leermiddelen

Wilmer, A. e.a (2008) Praktisch handboek voor medische intensieve zorgen. ACCO Leuven, ISBN 9789033468865

van den Brink,GTWJ e.a. LEERBOEK INTENSIVE CARE VERPLEEGKUNDE. ELSEVIER, ISBN 9789035229358

A. Types

  • hoorcollege
  • elektronisch leerplatform
  • stage

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen
  • mondeling examen

B. Omschrijving

OA:
09289020
Code:
09289020
Vakcoördinator:
Tom Jordens
Semester:
1+2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands