Voedingsleer (2009-2010)

De student bezit na dit eerste jaar een brede basiskennis voedingsleer. Volgende voedingsstoffen worden uitgebreid behandeld: koolhydraten, voedingsvezels, vetten, eiwitten, vitamines, mineralen en water. Verder wordt er ingegaan op energielevering en de stofwisseling. Ook de voeding van een gezonde zwangere vrouw en van een gezonde zuigeling worden besproken.

A. Algemene competenties

  • 02. Informatie verwerven en verwerken

B. Beroepsgerichte/ Algemeen wetenschappelijke competenties

C. Beroepsspecifieke competenties

  • C10 De vroedvrouw heeft de expertise om, vanuit een holistisch referentiekader, de noodzakelijke, accurate en multidimensionele zorg te verlenen aan de cliënt. Zij is in staat deze zorg aan te passen aan de levensfase van de cliënt.
Toelichting:
De student kent de belangrijkste bronnen, aanbevelingen en functies van voedingsstoffen. Daarnaast kan de student een ideaal dagmenu opstellen / een dagmenu beoordelen (o.b. v. de actieve voedingsdriehoek). Ook kent de student de specifieke voedingsbehoeften van een gezonde zwangere vrouw en het voedingsschema van een zuigeling (0 - 1jaar).

A. Volgtijdelijkheid

B. Competenties

A. Type

  • cursus
  • materiaal op leeromgeving

B. Verplichte leermiddelen

Gers, A. (2007). Voedingsleer.

C. Aanbevolen leermiddelen

A. Types

  • hoorcollege

B. Omschrijving

A. Types

  • schriftelijk examen

B. Omschrijving

OA:
09285061
Code:
09285061
Vakcoördinator:
An Gers
Semester:
2
Studiepunten:
3
Onderwijstaal:
Nederlands